Huippuasiantuntijoita vai asiantuntijoita hierarkian huipulla? : Uskottavuuden rakentuminen suomalaisen talouspolitiikan uutisoinnissa
Työläjärvi, Elsa (2025-06-09)
Huippuasiantuntijoita vai asiantuntijoita hierarkian huipulla? : Uskottavuuden rakentuminen suomalaisen talouspolitiikan uutisoinnissa
Työläjärvi, Elsa
(09.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368124
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061368124
Tiivistelmä
Talousasiantuntijat käyttävät uutismediassa merkittävää valtaa, jota voidaan pitää asiantuntijavallan muotona. Asiantuntijavalta jakautuu kuitenkin epätasaisesti, muodostaen uskottavuuden hierarkian talousasiantuntijoiden välille. Tässä tutkielmassa tarkastelen uskottavuuden rakentumista talousasiantuntijuudesta käytävässä kamppailussa suomalaisen talouspolitiikan uutisoinnissa. Vaikka aiemmassa tutkimuksessa on havaittu, ettei talousasiantuntijoiden mediajulkisuus perustu vain tieteellisiin meriitteihin, aihetta on tutkittu vasta vähän. Asiantuntijavalta ja poliittinen ulottuvuus jäävätkin usein taka-alalle talousdiskursseissa, minkä vuoksi on tärkeää lisätä ymmärrystä siitä, minkälaista talousasiantuntijuutta pidetään mediassa uskottavana.
Tein teoriaohjaavan sisällönanalyysin Ylen vuoden 2025 helmikuun talouspoliittisesta uutisoinnista, minkä perusteella erotin kolme keskeistä tapaa asiantuntijavallan ilmentämiseen ja uskottavuuden rakentamiseen. Näitä olivat kvantitatiiviseen evidenssiin pohjaaminen, viestien korostaminen promootiokulttuurin avulla ja huolen käyttäminen retorisena keinona. Tämä tarkoittaa sitä, että kamppailussa asiantuntijavallasta pärjäävät etenkin sellaiset asiantuntijat, jotka osaavat markkinoida itseään houkuttelevasti, tarjoavat numeroevidenssiä argumenttiensa tueksi ja onnistuvat kiinnittämään huolen avulla erityistä huomiota omaan agendaansa.
Kamppailua asiantuntijuudesta käytiin aineistossa sen kautta, kuinka realistisina eri tavoitteita pidettiin ja millaisia talousvaikutuksia niillä ajateltiin olevan. Uskottavuuta puolestaan rakennettiin näissä kamppailuissa puhumalla ideologioiden sijaan talouden väitetyistä määrällisistä realiteeteista. Taustalla vaikuttavat lisäksi laajemmat yhteiskunnalliset ideologiat ja ajankohtaiset diskurssit, kuten evidenssiperustaisen päätöksenteon suosiminen, tiedeviestinnän mediatisaatio ja talouskuripolitiikan valtavirtaistuminen.
Tein teoriaohjaavan sisällönanalyysin Ylen vuoden 2025 helmikuun talouspoliittisesta uutisoinnista, minkä perusteella erotin kolme keskeistä tapaa asiantuntijavallan ilmentämiseen ja uskottavuuden rakentamiseen. Näitä olivat kvantitatiiviseen evidenssiin pohjaaminen, viestien korostaminen promootiokulttuurin avulla ja huolen käyttäminen retorisena keinona. Tämä tarkoittaa sitä, että kamppailussa asiantuntijavallasta pärjäävät etenkin sellaiset asiantuntijat, jotka osaavat markkinoida itseään houkuttelevasti, tarjoavat numeroevidenssiä argumenttiensa tueksi ja onnistuvat kiinnittämään huolen avulla erityistä huomiota omaan agendaansa.
Kamppailua asiantuntijuudesta käytiin aineistossa sen kautta, kuinka realistisina eri tavoitteita pidettiin ja millaisia talousvaikutuksia niillä ajateltiin olevan. Uskottavuuta puolestaan rakennettiin näissä kamppailuissa puhumalla ideologioiden sijaan talouden väitetyistä määrällisistä realiteeteista. Taustalla vaikuttavat lisäksi laajemmat yhteiskunnalliset ideologiat ja ajankohtaiset diskurssit, kuten evidenssiperustaisen päätöksenteon suosiminen, tiedeviestinnän mediatisaatio ja talouskuripolitiikan valtavirtaistuminen.