Videopelien ansaintamallit ja niiden eettisyys
Salo, Nico (2025-06-18)
Videopelien ansaintamallit ja niiden eettisyys
Salo, Nico
(18.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473197
Tiivistelmä
Videopelit ovat suuressa suosiossa oleva viihteen muoto, jonka suosio kasvaa koko ajan. Niiden ympärille on kehittynyt valtavan kokoinen markkina, jossa kehitetään koko ajan uusia tapoja kerätä kuluttajilta rahaa. Tämän johdosta on entistä tärkeämpää, että kuluttaja on tietoinen tavoista, joilla hänen ostokäyttäytymiseen yritetään vaikuttaa mahdollisen markkinoinnin ja erilaisten kannustimien kautta. Tässä tutkielmassa perehdytään tarkemmin markkinoilla olevien videopelien ansaintamalleihin ja niiden eetisyyteen.
Tutkielmassa on avattu ansaintamallien esimerkkejä ja niiden toimintaperiaatteita. Niiden taustalla havaitaan toimivan erilaisia vaikutuskeinoja, joilla kannustetaan kuluttajan rahan käyttöön. Osa havaituista menetelmistä eivät ole kuluttajan kannalta vastuullisia tai eettisiä keinoja, mutta tutkielmassa havaitaan että osa menetelmistä ovat myös kuluttajalle avoimia.
Tutkimuksen myötä on hyvä huomata kuluttajana eri ansaintamallien kannustimet, ja miten niiden on tarkoitus kohdentaa vaikutusta kuluttajaa kohtaan. Lisäksi kasvattaa keskustelua niiden rajoittamisesta lakisääteisesti tai muilla säännöksillä.
Tutkielmassa on avattu ansaintamallien esimerkkejä ja niiden toimintaperiaatteita. Niiden taustalla havaitaan toimivan erilaisia vaikutuskeinoja, joilla kannustetaan kuluttajan rahan käyttöön. Osa havaituista menetelmistä eivät ole kuluttajan kannalta vastuullisia tai eettisiä keinoja, mutta tutkielmassa havaitaan että osa menetelmistä ovat myös kuluttajalle avoimia.
Tutkimuksen myötä on hyvä huomata kuluttajana eri ansaintamallien kannustimet, ja miten niiden on tarkoitus kohdentaa vaikutusta kuluttajaa kohtaan. Lisäksi kasvattaa keskustelua niiden rajoittamisesta lakisääteisesti tai muilla säännöksillä.