Vastuullisuus traditionaalisen kuluttajakäsityksen haastajana
Pesonen, Otso (2025-06-30)
Vastuullisuus traditionaalisen kuluttajakäsityksen haastajana
Pesonen, Otso
(30.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377301
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377301
Tiivistelmä
Vastuullisuusajattelu on tuonut mukanaan paljon muutoksia kuluttajuuteen ja erilaisiin tapoihin kuluttaa. Nämä muutokset ovat olleet ympäristöä ja maapallon rajallisia resursseja ajatellen toivottavia. Vastuulliset kulutustavat haastavat vastuuttomia kulutuskäytäntöjä, kuten massatuotantoa, sen luomaa kertakäyttökulttuuria sekä materialismia. Yhä useammat kuluttajat rupeavat tiedostamaan ylikulutuksen negatiivisia vaikutuksia ympäristölle ja heille itselleen. Kuluttajien roolia korostetaan jatkuvasti vihreän siirtymän ajureina ja yrityksillä on myös vastuuta kannustaa kuluttajia kohti vastuullisempia kulutustottumuksia.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä on hyödynnetty lähinnä tieteellisiä artikkeleja, joita on julkaistu eri markkinoinnin journaaleissa. Lähteinä on hyödynnetty myös konkreettisia esimerkkejä eri yritysten markkinointiviestinnästä. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka vastuullisuuden vaade on muuttanut kuluttajuutta ja kuinka yritykset voivat tukea kuluttajia kohti vastuullisempia kulutustottumuksia. Aihetta on tutkielmassa lähestytty kahden eri osaongelman kautta, jotka on muodostettu tutkielman tarkoituksen pohjalta. Osaongelmat ovat:
1. Miten kuluttajuus on muuttunut vastuullisuuden vaatimusten myötä?
2. Miten yritykset voivat tukea kuluttajia kohti vastuullisempia kulutustottumuksia?
Tutkielmassa havaittiin, että vastuullisuus on omalta osaltaan vaikuttanut erilaisten kulutuksen tapojen syntyyn. Kiertotalous, second-hand, minimalismi, antikuluttajuus ja dyykkaus ovat esimerkkejä tapauksista, joissa vastuullisuusajattelu on vaikuttanut kuluttajien kulutustottumuksiin. Nämä kuluttamisen tavat määrittelevät uudelleen sitä, mitä kuluttajuus on. Vanha viisaus ”Olemme mitä kulutamme” ei välttämättä ole todellisuudessa yhtä pätevä määritelmä kuvastamaan kuluttajia.
Tutkimuksen teoreettisena kontribuutiona on tarjota yritystenjohdolle parempaa käsitystä vastuullisuuden tuomista muutoksista erilaisiin tapoihin kuluttaa. Kun tiedostaa kuluttajuudessa tapahtuneita muutoksia ja kuluttajien motivaatioita kuluttajakäyttäytymisen taustalla, on helpompaa viestiä vastuullisuudesta vakuuttavasti ja kuluttajiin vetoavasti.
Tämä tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä on hyödynnetty lähinnä tieteellisiä artikkeleja, joita on julkaistu eri markkinoinnin journaaleissa. Lähteinä on hyödynnetty myös konkreettisia esimerkkejä eri yritysten markkinointiviestinnästä. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia, kuinka vastuullisuuden vaade on muuttanut kuluttajuutta ja kuinka yritykset voivat tukea kuluttajia kohti vastuullisempia kulutustottumuksia. Aihetta on tutkielmassa lähestytty kahden eri osaongelman kautta, jotka on muodostettu tutkielman tarkoituksen pohjalta. Osaongelmat ovat:
1. Miten kuluttajuus on muuttunut vastuullisuuden vaatimusten myötä?
2. Miten yritykset voivat tukea kuluttajia kohti vastuullisempia kulutustottumuksia?
Tutkielmassa havaittiin, että vastuullisuus on omalta osaltaan vaikuttanut erilaisten kulutuksen tapojen syntyyn. Kiertotalous, second-hand, minimalismi, antikuluttajuus ja dyykkaus ovat esimerkkejä tapauksista, joissa vastuullisuusajattelu on vaikuttanut kuluttajien kulutustottumuksiin. Nämä kuluttamisen tavat määrittelevät uudelleen sitä, mitä kuluttajuus on. Vanha viisaus ”Olemme mitä kulutamme” ei välttämättä ole todellisuudessa yhtä pätevä määritelmä kuvastamaan kuluttajia.
Tutkimuksen teoreettisena kontribuutiona on tarjota yritystenjohdolle parempaa käsitystä vastuullisuuden tuomista muutoksista erilaisiin tapoihin kuluttaa. Kun tiedostaa kuluttajuudessa tapahtuneita muutoksia ja kuluttajien motivaatioita kuluttajakäyttäytymisen taustalla, on helpompaa viestiä vastuullisuudesta vakuuttavasti ja kuluttajiin vetoavasti.