Digitaalinen kristallipallo – ennakoiva analytiikka ja dynaamiset markkinointikyvykkyydet
Arvilommi, Kaspian (2025-06-30)
Digitaalinen kristallipallo – ennakoiva analytiikka ja dynaamiset markkinointikyvykkyydet
Arvilommi, Kaspian
(30.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377289
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377289
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee ennakoivan analytiikan roolia dynaamisten markkinointikyvykkyyksien kehittämisessä. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu dynaamisten kyvykkyyksien teoriaan, jonka mukaan organisaation kilpailukyky nojaa sen kykyyn havainnoida muutoksia, tarttua niihin sekä muuntautua. Dynaamiset markkinointikyvykkyydet viittaavat näiden kyvykkyyksien soveltamiseen markkinoinnin kontekstissa, erityisesti markkinaymmärryksen hyödyntämiseen ja markkinointiresurssien jatkuvaan kehittämiseen.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena yhdistäen markkinoinnin ja tietojärjestelmätieteen tutkimuksia. Tarkastelu tehtiin kolmen apukysymykseen kautta: mitä ovat dynaamiset markkinointikyvykkyydet, mitä on ennakoiva analytiikka, ja mitkä ovat ennakoivan analytiikan mahdollisuudet dynaamisten markkinointikyvykkyyksien kehittämisessä.
Tutkimuksen keskeinen havainto on, että ennakoiva analytiikka toimii merkittävänä mahdollistajana kaikissa dynaamisten markkinointikyvykkyyksien vaiheissa. Havainnointivaiheessa se auttaa tunnistamaan markkinatrendejä ja asiakastarpeita, tarttumisvaiheessa se tukee päätöksentekoa ja resurssien kohdentamista, ja muuntautumisvaiheessa se edistää jatkuvaa oppimista ja organisaation mukautumiskykyä. Ennakoivan analytiikan hyödyntäminen vaatii kuitenkin teknologisen osaamisen lisäksi organisaatiolta kykyä kytkeä analytiikka liiketoimintastrategiaan ja johtamiseen.
Tutkielma korostaa, että ennakoiva analytiikka ei yksin riitä luomaan kilpailuetua, mutta oikein sovellettuna se vahvistaa organisaation pitkäaikaista kilpailukykyä jatkuvasti muuttuvassa markkinaympäristössä. Ollen näin keskeinen osa nykyaikaista, dynaamista markkinointijohtamista.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena yhdistäen markkinoinnin ja tietojärjestelmätieteen tutkimuksia. Tarkastelu tehtiin kolmen apukysymykseen kautta: mitä ovat dynaamiset markkinointikyvykkyydet, mitä on ennakoiva analytiikka, ja mitkä ovat ennakoivan analytiikan mahdollisuudet dynaamisten markkinointikyvykkyyksien kehittämisessä.
Tutkimuksen keskeinen havainto on, että ennakoiva analytiikka toimii merkittävänä mahdollistajana kaikissa dynaamisten markkinointikyvykkyyksien vaiheissa. Havainnointivaiheessa se auttaa tunnistamaan markkinatrendejä ja asiakastarpeita, tarttumisvaiheessa se tukee päätöksentekoa ja resurssien kohdentamista, ja muuntautumisvaiheessa se edistää jatkuvaa oppimista ja organisaation mukautumiskykyä. Ennakoivan analytiikan hyödyntäminen vaatii kuitenkin teknologisen osaamisen lisäksi organisaatiolta kykyä kytkeä analytiikka liiketoimintastrategiaan ja johtamiseen.
Tutkielma korostaa, että ennakoiva analytiikka ei yksin riitä luomaan kilpailuetua, mutta oikein sovellettuna se vahvistaa organisaation pitkäaikaista kilpailukykyä jatkuvasti muuttuvassa markkinaympäristössä. Ollen näin keskeinen osa nykyaikaista, dynaamista markkinointijohtamista.