Rauman opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden työturvallinen vaatetus sekä asenne työturvallisuuteen käsityötunneilla
Welters, Rosa-Leigh; Hovi, Susanna (2025-06-27)
Rauman opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoiden työturvallinen vaatetus sekä asenne työturvallisuuteen käsityötunneilla
Welters, Rosa-Leigh
Hovi, Susanna
(27.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070376874
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070376874
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella käsityön aineenopettaja- ja luokanopettajaopiskelijoiden asenteita ja toimintakäytäntöjä työturvallisen pukeutumisen ja suojautumisen suhteen teknisen työn opetukseen liittyvissä tilanteissa. Työturvallisuudella viitataan tässä yhteydessä opiskelijoiden kykyyn pukeutua asianmukaisesti, käyttää tarvittavia suojavarusteita sekä noudattaa turvallisuusohjeita opetustilanteissa ja omatoimisessa työskentelyssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin havainnointia ja teemahaastatteluja. Aineisto kerättiin seuraamalla opiskelijoiden toimintaa opetustilanteissa sekä omatoimityöskentelyn aikana työturvallisuuden näkökulmasta sekä haastattelemalla heitä heidän asenteistaan työturvallisuuteen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan käsityön aineenopettajaopiskelijat noudattivat työturvallisuusohjeita johdonmukaisemmin kuin luokanopettajaopiskelijat. Lisäksi havaittiin, että opiskelijat toimivat turvallisemmin ohjatuilla oppitunneilla kuin omatoimisessa työskentelyssä.
Tutkielma osoittaa, että työturvallisuuden toteutuminen opiskelijatyöskentelyssä edellyttää sekä myönteistä asennetta että riittävää ohjausta ja valvontaa. Johtopäätöksissä korostetaan työturvallisuusasenteiden muotoutumisen merkitystä opettajankoulutuksen aikana sekä koulutuksen roolia turvallisen työkulttuurin rakentamisessa. Lisäksi nostetaan esiin tarve kehittää opiskelijoiden valmiuksia toimia turvallisesti sekä yksin että valvotussa opetustilanteessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin havainnointia ja teemahaastatteluja. Aineisto kerättiin seuraamalla opiskelijoiden toimintaa opetustilanteissa sekä omatoimityöskentelyn aikana työturvallisuuden näkökulmasta sekä haastattelemalla heitä heidän asenteistaan työturvallisuuteen. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan käsityön aineenopettajaopiskelijat noudattivat työturvallisuusohjeita johdonmukaisemmin kuin luokanopettajaopiskelijat. Lisäksi havaittiin, että opiskelijat toimivat turvallisemmin ohjatuilla oppitunneilla kuin omatoimisessa työskentelyssä.
Tutkielma osoittaa, että työturvallisuuden toteutuminen opiskelijatyöskentelyssä edellyttää sekä myönteistä asennetta että riittävää ohjausta ja valvontaa. Johtopäätöksissä korostetaan työturvallisuusasenteiden muotoutumisen merkitystä opettajankoulutuksen aikana sekä koulutuksen roolia turvallisen työkulttuurin rakentamisessa. Lisäksi nostetaan esiin tarve kehittää opiskelijoiden valmiuksia toimia turvallisesti sekä yksin että valvotussa opetustilanteessa.