Tekoälyn asema ja vaikutukset digitaalisessa markkinoinnissa
Mäkirinta, Kosti (2025-07-17)
Tekoälyn asema ja vaikutukset digitaalisessa markkinoinnissa
Mäkirinta, Kosti
(17.07.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073080123
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073080123
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan tekoälyn asemaa ja vaikutuksia digitaalisessa markkinoinnisssa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millä tavoin tekoälyä hyödynnetään markkinoinnin eri osa-alueilla sekä miten sen käyttöönotto muokkaa markkinointistrategioita ja tuloksia. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka perustuu ajankohtaisiin vertaisarvioituihin lähteisiin, joissa analysoitiin tekoälyn sovelluksia, kuten sisällön personointia, asiakassegmentointia ja sisällöntuotantoa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoäly on vakiinnuttanut asemansa digitaalisen markkinoinnin ytimeen. Sen avulla voidaan parantaa asiakasymmärrystä, lisätä kampanjoiden tehokkuutta sekä optimoida markkinointiviestintää. Tekoälyn käyttöönoton aste vaihtelee yritysten välillä ja siihen vaikuttavat muun muassa yrityksen koko, teknologiset valmiudet ja strategiset tavoitteet. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly on merkittävä ja kasvava osa digitaalista markkinointia, ja tulevaisuudessa sen vaikutus yritysten kilpailukyvyn vahvistajana tulee entisestään korostumaan.