Diabeteslapsi varhaiskasvatuksessa vanhemman näkökulmasta
Viljanen, Teea; Rönkkö, Henni (2025-08-04)
Diabeteslapsi varhaiskasvatuksessa vanhemman näkökulmasta
Viljanen, Teea
Rönkkö, Henni
(04.08.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025080881769
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025080881769
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin miten vanhemmat kokevat lapsen tyypin 1 diabeteksen hoidon varhaiskasvatuksessa. Aiheesta on vähän suomalaista tutkimusta, vaikka tyypin 1 diabetes on yksi yleisimmistä lasten pitkäaikaissairauksista (Parvinen ym., 2020).
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistona hyödynnettiin vanhempien kertomia kokemuksia. Aineisto koostui vanhempien kuvauksista ja aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien kokemuksia erityisesti yhteistyön, resurssien ja turvallisuuden näkökulmista. Analyysissa hyödynnettiin näkemyksiä diabeteksen hoidosta sekä varhaiskasvatuksen yhteistyön merkityksestä lapsen hyvinvoinnin tukemisessa (Silverstein ym., 2005).
Tulokset osoittivat, että vanhemmat kokivat epävarmuutta varhaiskasvatuksen valmiudesta huolehtia lapsen hoidosta. Huolta aiheuttivat erityisesti henkilöstön koulutuksen taso, resurssien puute ja tiedonkulun haasteet (Sullivan. Bolyai ym., 2001). Positiivisia kokemuksia syntyi tilanteissa, jossa yhteistyö vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä oli avointa ja suunnitelmallista. Tutkimuksen perusteella diabetesta sairastavien lasten hoito varhaiskasvatuksessa edellyttää riittävää resursointia, koulutusta ja toimiva yhteistyökäytänteitä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistona hyödynnettiin vanhempien kertomia kokemuksia. Aineisto koostui vanhempien kuvauksista ja aiemmista tutkimuksista. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien kokemuksia erityisesti yhteistyön, resurssien ja turvallisuuden näkökulmista. Analyysissa hyödynnettiin näkemyksiä diabeteksen hoidosta sekä varhaiskasvatuksen yhteistyön merkityksestä lapsen hyvinvoinnin tukemisessa (Silverstein ym., 2005).
Tulokset osoittivat, että vanhemmat kokivat epävarmuutta varhaiskasvatuksen valmiudesta huolehtia lapsen hoidosta. Huolta aiheuttivat erityisesti henkilöstön koulutuksen taso, resurssien puute ja tiedonkulun haasteet (Sullivan. Bolyai ym., 2001). Positiivisia kokemuksia syntyi tilanteissa, jossa yhteistyö vanhempien ja varhaiskasvatuksen välillä oli avointa ja suunnitelmallista. Tutkimuksen perusteella diabetesta sairastavien lasten hoito varhaiskasvatuksessa edellyttää riittävää resursointia, koulutusta ja toimiva yhteistyökäytänteitä.