”Ass or tits?” – naisten kokemukset ja sukupuolen performanssi videopeliyhteisöissä
Mäkisalo, Jenni (2025-08-11)
”Ass or tits?” – naisten kokemukset ja sukupuolen performanssi videopeliyhteisöissä
Mäkisalo, Jenni
(11.08.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081182145
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081182145
Tiivistelmä
Videopelien pelaaminen on yhä suositumpi ja saavutettavampi harrastus. Vaikka noin puolet pelaajista identifioituvat naisiksi, heidän asemansa peliyhteisöissä on silti marginaalinen. Naisten asema peliyhteisöissä jää usein vallitsevan miehisyyden normin jalkoihin.
Tämä kandidaatintutkielma muodostaa aiemman tutkimuksen pohjalta kuvan siitä, millaisia kokemuksia naisilla on pelimaailmassa. Lisäksi tarkastellaan naisten sukupuolen tekemistä Candace Westin ja Don H. Zimmermanin (1987) sekä Judith Butlerin (1990) sukupuolen tekemisen teorioiden avulla. Molempien teorioiden mukaan sukupuoli ei ole ihmiselle annettu ominaisuus, vaan sitä koko ajan luodaan ja rakennetaan vuorovaikutuksen kautta. Aineistona tutkielmassa käytetään kahdeksaa artikkelia, joista kuusi on toteutettu haastatteluina, yksi verkkokyselynä ja yksi nettikeskustelujen analyysinä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Naisten kokemukset jakautuvat karkeasti negatiivisiin ja positiivisiin. Negatiivisia kokemuksia ovat muun muassa sukupuolen häivyttäminen, häirinnän kohtaaminen sekä stereotypioiden mukaan luokitteleminen. Pelaaminen tarjoaa kuitenkin myös positiivisia kokemuksia esimerkiksi onnistumisesta, taitojen karttumisesta ja yhteenkuuluvuudesta. Naiset haastavat omalla pelaajuudellaan olemassa olevia stereotypioita ja sukupuolikategorioita.
Naisten aseman parantamiseksi tarvitaan toimia myös miehiltä, jotta voidaan yhdessä luoda vastaanottavampia tiloja. Naisten aseman parantuminen voisi parantaa miestenkin pelikokemusta sekä avata uusia mahdollisuuksia myös muille marginalisoiduille ryhmille.
Tämä kandidaatintutkielma muodostaa aiemman tutkimuksen pohjalta kuvan siitä, millaisia kokemuksia naisilla on pelimaailmassa. Lisäksi tarkastellaan naisten sukupuolen tekemistä Candace Westin ja Don H. Zimmermanin (1987) sekä Judith Butlerin (1990) sukupuolen tekemisen teorioiden avulla. Molempien teorioiden mukaan sukupuoli ei ole ihmiselle annettu ominaisuus, vaan sitä koko ajan luodaan ja rakennetaan vuorovaikutuksen kautta. Aineistona tutkielmassa käytetään kahdeksaa artikkelia, joista kuusi on toteutettu haastatteluina, yksi verkkokyselynä ja yksi nettikeskustelujen analyysinä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Naisten kokemukset jakautuvat karkeasti negatiivisiin ja positiivisiin. Negatiivisia kokemuksia ovat muun muassa sukupuolen häivyttäminen, häirinnän kohtaaminen sekä stereotypioiden mukaan luokitteleminen. Pelaaminen tarjoaa kuitenkin myös positiivisia kokemuksia esimerkiksi onnistumisesta, taitojen karttumisesta ja yhteenkuuluvuudesta. Naiset haastavat omalla pelaajuudellaan olemassa olevia stereotypioita ja sukupuolikategorioita.
Naisten aseman parantamiseksi tarvitaan toimia myös miehiltä, jotta voidaan yhdessä luoda vastaanottavampia tiloja. Naisten aseman parantuminen voisi parantaa miestenkin pelikokemusta sekä avata uusia mahdollisuuksia myös muille marginalisoiduille ryhmille.