Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esiopetuksen toteuttamisen käytäntöjä vuorohoidossa : Tutkimusraportti

Haarala, Piia (2025-09-05)

Esiopetuksen toteuttamisen käytäntöjä vuorohoidossa : Tutkimusraportti

Haarala, Piia
(05.09.2025)
Katso/Avaa
Piia%20Haarala%20ja%20Kaisu%20Saario%20seminaarity%C3%B6.pdf (441.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091195496
Tiivistelmä
Esiopetus on velvoittavaa sekä kunnille että perheille. Jokaisen kuusivuotiaan lapsen tulee saada esiopetusta vastaavat taidot ennen koulun alkamista. Kunnat ovat velvollisia järjestämään esiopetusta kaikille alueensa kuusivuotiaille lapsille. Kunnat ovat myös velvollisia järjestämään esiopetuksen lisäksi täydentävää varhaiskasvatusta sitä tarvitsevalle lapselle. Monissa kunnissa esiopetusta järjestetään varhaiskasvatuksen piirissä, joihin ohjautuvat luonnostaan lapset, joilla on tarvetta täydentävälle varhaiskasvatukselle. Oman haasteensa ovat tuoneet perheet, joissa huoltajat työskentelevät epätyypillisinä vuorokauden aikoina. Tällöin kunta on velvollinen järjestämään vuorohoitoa esiopetuksen lisäksi. Iltaisin ja viikonloppuisin hoidossa olevien esiopetusikäisten lasten esiopetuksen järjestämiselle ei kuitenkaan ole virallisia ohjeistuksia. Käytännöt vaihtelevat paljon kunnittain.
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää eri käytäntöjä esiopetuksen toteuttamisesta vuorohoidossa. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan lapsen hoitopäivä ei saa kohtuuttomasti pidentyä esiopetuksen vuoksi. Tämä tulee huomioida vuorohoidon esiopetusta järjestettäessä. Toisena tavoitteenamme on tutkia lapsen vireystilan huomioimista vuorohoidon esiopetuksessa. Tutkimuksen kohteena olivat esiopetusta tarjoavat varhaiskasvatusyksiköt, joissa on vuorohoitoa tarvitsevia lapsia. Kyselyyn oli mahdollista vastata niin päiväkodin johtajan, esiopettajan kuin hoitajankin tai muun lapsen kanssa työskentelevän henkilön.
Tutkimus toteutettiin täysin anonyyminä Webropol -kyselynä, jonka linkki lähetettiin satunnaisesti valituille sekä isojen että pienten kuntien varhaiskasvatusjohtajille tai päiväkodin johtajille, jotka puolestaan laittoivat linkin henkilöille, joilla kokemusta aihepiiristämme on. Kyselyyn vastasi yhteensä 42 henkilöä, joista 57% kertoi työskentelevänsä parhaillaan esiopetusryhmässä, missä on vuorohoidon lapsia. Lapsen vireystilaan vaikuttaa myös sosiaalisten ryhmien määrä päivän aikana. 26,2% vastaajista kertoo sosiaalisia ryhmiä olevan ainoastaan yksi lapsen päivässä, mikä on tärkeä tekijä lapsen vireystilan kannalta. Vireystilaa huomioidaan myös muun muassa pienryhmäopetuksella (85,7%), tehtävien eriyttämisellä (64,3%) ja esiopetustehtävien ajankohdan valinnalla (61,9%).
 
education is mandatory for both municipalities and families. Every six-year-old child must acquire skills equivalent to preschool education before starting school. Municipalities are obliged to organize pre-school education for all six-year-old children in their area. Municipalities are also obliged to organize, in addition to pre-school, supplementary early childhood education for children who need it. In many municipalities, pre-school education is organized as part of early childhood education, to which children in need of additional early childhood education are naturally referred. Families where parents work evenings, nights and weekends have brought their own challenges. In this case, the municipality is obliged to organize day care in addition to preschool education. However, there are no official guidelines for organizing pre-school education for preschool-aged children who are in care in the evenings and on weekends. Practices vary greatly from municipality to municipality.
The goal of our research is to find out different practices in the implementation of pre-school education in shift care. According to the Ministry of Education and Culture, the child's care day may not be unreasonably extended due to preschool education. This should be taken into account when organizing pre-school education in shift care. Our second goal is to find out whether the child's state of alertness is taken into account in the preschool education of the 24-hour day care. The subjects of the study were units that offer pre-school education for children who need round-the-clock care. The questionnaire could be answered by the kindergarten manager, preschool teacher, nanny or other person working with the child.
The research was conducted as a completely anonymous Webropol survey, the link of which was sent to randomly selected early childhood education directors or kindergarten directors of both large and small municipalities, who in turn sent the link to experienced persons in our field. 42 people answered the survey, of which 57% stated that they are currently working in a preschool group with day care children. A child's state of alertness is also affected by the number of social groups during the day. 26,2% of the respondents say that there is only one social group per child's day, which is an important factor in terms of the child's state of alertness. The alarm status is also taken into account, e.g. in small group teaching (85,7%), differentiation of tasks (64,3%) and time selection for preschool tasks (61,9%).
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1818]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste