Sairaanhoitajien ohjausosaaminen opiskelijaohjauksessa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Setälä, Tiia (2025-09-09)
Sairaanhoitajien ohjausosaaminen opiskelijaohjauksessa : Integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Setälä, Tiia
(09.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091295729
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091295729
Tiivistelmä
Opiskelijaohjaus kuuluu olennaisena osana sairaanhoitajan työhön, sillä sairaanhoitajan tutkinnosta vähintään puolet toteutetaan ohjatuissa harjoitteluissa. Ohjaus- ja opetusosaaminen sisältyy sairaanhoitajan osaamisvaatimuksiin. Tämä kandidaatin tutkielma kuvaa, millaista tutkimusta on tehty koskien sairaanhoitajien ohjausosaamista opiskelijaohjauksessa, sekä millaista ohjausosaamista sairaanhoitajilla on. Tutkielman tavoitteena on tuoda esille tutkittua tietoa sairaanhoitajien ohjausosaamisesta.
Kandidaatin tutkielma on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistohaut tehtiin hoitotieteessä yleisimmin käytettyihin tietokantoihin Pubmed, Cinahl, Cochrane ja Medic. Neljästä tietokannasta tuloksia saatiin yhteensä 396, joista tutkielmaan valikoitui 11 artikkelia. Aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusten perusteella sairaanhoitajien ohjausosaaminen opiskelijaohjauksessa on laaja kokonaisuus, josta on tunnistettavissa kolme osa-aluetta: ohjaajan ominaisuudet, ohjauksen sisältö sekä ohjausosaamisen laatu ja kehittäminen. Ohjaajan ominaisuuksista vahvimmin esille nousivat lähestyttävyys ja luotettavuus sekä aito kiinnostus ohjaamiseen. Tulosten perusteella ohjausosaamisen laatu vaihtelee hyvän ja tyydyttävän välillä. Tulokset osoittavat myös, että ohjaajakoulutuksilla pystytään parantamaan ja monipuolistamaan ohjausosaamisen laatua.
Tutkielman tulokset auttavat ymmärtämään ohjausosaamisen laajaa sisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitajien ohjausosaamisen kartoittamisessa ja koulutuksen suunnittelussa. Tulevaisuuden koulutuksissa tulisi huomioida erityisesti vuorovaikutusosaamisen kehittäminen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajien ohjausosaamista voitaisiin tutkia havainnointitutkimuksen avulla, mikä mahdollistaisi vertailun aiempiin, itsearviointiin perustuviin tutkimuksiin.
Kandidaatin tutkielma on toteutettu integratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistohaut tehtiin hoitotieteessä yleisimmin käytettyihin tietokantoihin Pubmed, Cinahl, Cochrane ja Medic. Neljästä tietokannasta tuloksia saatiin yhteensä 396, joista tutkielmaan valikoitui 11 artikkelia. Aineisto käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimusten perusteella sairaanhoitajien ohjausosaaminen opiskelijaohjauksessa on laaja kokonaisuus, josta on tunnistettavissa kolme osa-aluetta: ohjaajan ominaisuudet, ohjauksen sisältö sekä ohjausosaamisen laatu ja kehittäminen. Ohjaajan ominaisuuksista vahvimmin esille nousivat lähestyttävyys ja luotettavuus sekä aito kiinnostus ohjaamiseen. Tulosten perusteella ohjausosaamisen laatu vaihtelee hyvän ja tyydyttävän välillä. Tulokset osoittavat myös, että ohjaajakoulutuksilla pystytään parantamaan ja monipuolistamaan ohjausosaamisen laatua.
Tutkielman tulokset auttavat ymmärtämään ohjausosaamisen laajaa sisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää sairaanhoitajien ohjausosaamisen kartoittamisessa ja koulutuksen suunnittelussa. Tulevaisuuden koulutuksissa tulisi huomioida erityisesti vuorovaikutusosaamisen kehittäminen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajien ohjausosaamista voitaisiin tutkia havainnointitutkimuksen avulla, mikä mahdollistaisi vertailun aiempiin, itsearviointiin perustuviin tutkimuksiin.