Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitys varhaiskasvatuksen aloituksessa

Niemenmaa, Jonna (2025-09-16)

Vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitys varhaiskasvatuksen aloituksessa

Niemenmaa, Jonna
(16.09.2025)
Katso/Avaa
Niemenmaa_Jonna_opinnayte.pdf (372.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297127
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan vuorovaikutuksen ja yhteistyön merkitystä varhaiskasvatuksen aloituksessa. Katsauksen tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat sujuvaan varhaiskasvatuksen aloitukseen ja mitä tulee huomioida varhaiskasvatuksen aloituksessa. Analyysitapana materiaalin jaottelussa käytetään sisällönanalyysiä.
Materiaalin ohjaamana esiin nostettiin seuraavat teemat. Ensimmäisenä varhaiskasvatuksen aloittaminen, joka jaoteltiin alakategorioihin, aikaan ennen varhaiskasvatuksen aloitusta, ensimmäisiin päiviin ja viikkoihin, sopeutumiseen sekä lastenkirjallisuuden käyttöön varhaiskasvatuksen aloitusprosessin tukena. Toiseksi teemaksi muodostui vuorovaikutus, niin lapsen ja kasvattajan kuin kasvattajan ja vanhemman välillä. Kolmantena teemana esiin nousi kiintymyssuhteen merkitys.
Varhaiskasvatuksen aloituksella on suuri merkitys niin lapsen kuin perheen elämässä. Tutkimusmateriaali nosti esiin tutustumisvaiheen ja vuorovaikutuksen tärkeyden sekä kiintymyssuhteen merkityksen. Ajan käyttäminen tutustumisvaiheeseen ja ensimmäisten päivien ja viikkojen sujuvuuteen auttavat lasta elinikäisen oppimisen polulla. Luottamuksellisen suhteen rakentaminen niin lapsen ja kasvattajan välillä kuin kasvattajan ja vanhemman välillä on tärkeää. Myös lastenkirjallisuudessa ennakointi ja asioista keskustelu olivat merkityksellisiä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1818]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste