Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yläkoulun opettajien kokemuksia, näkemyksiä ja asenteita tekoälystä opetuksessa : Tapaustutkimus erityiskoulussa

Kuuri-Riutta, Ella (2025-10-03)

Yläkoulun opettajien kokemuksia, näkemyksiä ja asenteita tekoälystä opetuksessa : Tapaustutkimus erityiskoulussa

Kuuri-Riutta, Ella
(03.10.2025)
Katso/Avaa
Kuuri-Riutta_Ella_kandidaatintutkielma.pdf (1.459Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251007100364
Tiivistelmä
Tekoälyn rooli opetuksessa kasvaa nopeasti ja opettajat ovat keskeisessä asemassa sen käyttöönotossa. Opettajien ajatuksista tekoälyä kohtaan on kuitenkin edelleen melko suppeasti tutkimustietoa, etenkin Suomessa ja erityisopetuksen kontekstissa. Tämä tapaustutkimus pyrki selvittämään erityiskoulun yläkoulun opettajien kokemuksia, näkemyksiä ja asenteita tekoälyä kohtaan opetuksessa. Tutkimusaineisto kerättiin viidellä puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla, ja se analysoitiin aineistolähtöisesti. Opettajat kokivat tekoälyosaamisensa heikoksi ja uskoivat tekoälyn tuovan opetukseen sekä uhkia että mahdollisuuksia. Uhkana nähtiin oppilaiden epäeettinen tekoälyn käyttö, minkä takia pelisääntöjen tärkeyttä korostettiin vahvasti. Myös tekoälyn luomat opettajiin kohdistuvat osaamisvaatimukset sekä digitalisaation aiheuttamien haittojen syveneminen aiheuttivat huolta. Mahdollisuuksia nähtiin muun muassa oppimateriaalien luomisessa, opetuksen yksilöllistämisessä ja oppilaiden tekstin tuottamisen tukemisessa. Opettajien tekoälyasenteet vaihtelivat uhkia ja mahdollisuuksia peilaten varauksellisesta myönteiseen. Tutkimus tuo esille tarpeen tukea, tiedottaa ja motivoida opettajia tekoälyn käytössä, jotta sen käyttöönotto kouluissa saataisiin toteutettua tehokkaalla, eettisellä ja pedagogisesti perustellulla tavalla.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1818]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste