Organisaation rooli varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvoinnissa
Lusenius, Sanna; Åkerblom, Sanna (2025-10-29)
Organisaation rooli varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvoinnissa
Lusenius, Sanna
Åkerblom, Sanna
(29.10.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251107105968
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251107105968
Tiivistelmä
Tässä narratiivisessa kirjallisuuskatsauksessa käsitellään organisaation vaikutusta varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin. Aihe on merkittävä, sillä alalla esiintyy opettajapulaa. Keskitymme tässä kirjallisuuskatsauksessa, kuinka tiimityö, johtaminen, ammatillinen kehittyminen, palkkaus, työn arvostus ja toimintakulttuuri vaikuttavat opettajien työhyvinvointiin. Katsauksessa käsitellään luotettavaa kirjallisuutta sekä kansainvälistä ja kotimaista vertaisarvioitua tutkimuskirjallisuutta. Vertaisarvioidut tutkimukset lisäävät tulosten luotettavuutta. Tulokset osoittavat, että tärkeimmät työhyvinvointia tukevat tekijät ovat riittävät resurssit, toimiva tiimityö ja esihenkilön tuki. Nämä edistävät alalle sitoutumista, lisää työn mielekkyyttä ja vähentää uupumusta. Heikentävinä tekijöinä esille nousi alan heikko arvostus, epäselvä työnjako ja palkkaus. Työhyvinvointia heikentävät tekijät nähtiin myös syynä alalta poistumiselle. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että organisaation rakenteet, johtaminen ja työyhteisön toimivuus ovat keskeisiä varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin edistäjiä.
