Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista metsäryhmissä
Heikkilä, Mari; Leino, Minna (2025-11-10)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia työhyvinvoinnista metsäryhmissä
Heikkilä, Mari
Leino, Minna
(10.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251111107006
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251111107006
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää metsäryhmien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia omasta työhyvinvoinnistaan. Varhaiskasvatusta ja esiopetusta järjestetään Suomessa myös metsä-/luontoryhmissä. Näiden ryhmien pääsääntöisenä toimintaympäristönä on metsä, jossa vietetään säännöllisesti joko koko päivä tai osa päivästä. Luontoympäristössä vietetyllä ajalla on tutkitusti positiivisia vaikutuksia ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettisena taustana käytettiin työhyvinvoinnin portaat -mallia, joka mukaili Maslowin tarvehierarkian ajatusta. Mallissa tarkastellaan työhyvinvointia viiden portaan; terveyden, turvallisuuden, yhteisöllisyyden, arvostuksen ja osaamisen kautta. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla kyselytutkimuksena, jota jaettiin sosiaalisen median kautta. Kyselyssä oli viisi työhyvinvoinnin portaiden pohjalta tehtyä avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi kuusi metsäryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Kerätty aineisto pelkistettiin samalla, kun se luokiteltiin työhyvinvoinnin portaiden kategorioihin. Jokaista pääkategoriaa tarkasteltiin erikseen tulosten kannalta.
Metsäryhmien varhaiskasvatuksen opettajat kokivat työhyvinvointinsa hyväksi. Tuloksissa nousivat positiivisina asioina erityisesti työpäivän aikana tapahtuva liikunta, luontoympäristön rauhoittava vaikutus ja toimivan tiimin merkitys. Työhyvinvointia heikentävänä asiana nousi esille esihenkilön tuen ja palautteen vähäisyys.
Työhyvinvoinnin portaat täyttyivät metsäryhmien opettajilla ja luonnon hyvinvointivaikutukset näkyivät vastauksissa. Luontoympäristössä työskentely näyttäytyi tässä tutkimuksessa positiivisesti työhyvinvointiin vaikuttavana.
Kvalitatiivisen tutkimuksen teoreettisena taustana käytettiin työhyvinvoinnin portaat -mallia, joka mukaili Maslowin tarvehierarkian ajatusta. Mallissa tarkastellaan työhyvinvointia viiden portaan; terveyden, turvallisuuden, yhteisöllisyyden, arvostuksen ja osaamisen kautta. Tutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmalla kyselytutkimuksena, jota jaettiin sosiaalisen median kautta. Kyselyssä oli viisi työhyvinvoinnin portaiden pohjalta tehtyä avointa kysymystä. Kyselyyn vastasi kuusi metsäryhmissä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Kerätty aineisto pelkistettiin samalla, kun se luokiteltiin työhyvinvoinnin portaiden kategorioihin. Jokaista pääkategoriaa tarkasteltiin erikseen tulosten kannalta.
Metsäryhmien varhaiskasvatuksen opettajat kokivat työhyvinvointinsa hyväksi. Tuloksissa nousivat positiivisina asioina erityisesti työpäivän aikana tapahtuva liikunta, luontoympäristön rauhoittava vaikutus ja toimivan tiimin merkitys. Työhyvinvointia heikentävänä asiana nousi esille esihenkilön tuen ja palautteen vähäisyys.
Työhyvinvoinnin portaat täyttyivät metsäryhmien opettajilla ja luonnon hyvinvointivaikutukset näkyivät vastauksissa. Luontoympäristössä työskentely näyttäytyi tässä tutkimuksessa positiivisesti työhyvinvointiin vaikuttavana.
