Torakka sisäisen muodonmuutoksen symbolina : Naiseus, ruumiillisuus ja abjekti Clarice Lispectorin teoksessa Passio - Rakkaus G.H:n mukaan
Järvinen, Milla (2025-11-19)
Torakka sisäisen muodonmuutoksen symbolina : Naiseus, ruumiillisuus ja abjekti Clarice Lispectorin teoksessa Passio - Rakkaus G.H:n mukaan
Järvinen, Milla
(19.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251124110687
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251124110687
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani tarkastelen brasilialaisen kirjailijan Clarice Lispectorin (s. 1920) vuonna 1964 julkaistua romaania A Paixão segundo G.H., josta käytän Tarja Härkösen vuonna 2014 julkaistua suomennosta Passio – Rakkaus G.H:n mukaan. Tutkielmassani tarkastelen romaanissa ilmenevää naiseuden ja ruumiillisuuden kuvausta feministisen kirjallisuudentutkimuksen käsitteiden ja Julia Kristevan abjektiteorian näkökulmasta.
Tutkielmassani tarkastelen, miten romaanissa kuvataan naiseutta, ruumiillisuutta ja naiskehoon kohdistuvaa ruumiillista inhoa. Tarkastelen, miten romaanin ilmentämä naiseuden kuvaus heijastelee kirjoitusajankohtansa ja -paikkansa todellisia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia konventioita käsittää ja nähdä naiseutta ja naiskehoa. Tutkielmassani tarkastelen ja analysoin feministisen lähiluennan avulla romaanin välittämiä merkityksiä kulttuurillisesti värittyneeseen naiseuteen liittyvästä toiseudesta ja ruumiillisen inhon kokemuksesta. Tarkastelen tutkielmassani sukupuolittuneen ruumiillisuuden ja toiseuden kokemuksen rakentumista abjektion kontekstissa.
Tutkielmani osoittaa romaanissa esiintyvän naiseuden ja ruumiillisuuden kuvauksen ilmentävän kirjoitusajankohtansa ja -paikkansa, 1960-luvun Latinalaisen Amerikan, syvään juurtuneita käsityksiä ja tapoja ymmärtää naiseutta ja naiskehoa. Tutkielmani osoittaa romaanissa esiintyvän näennäisen minuuden muodonmuutoksen ilmentävän Julia Kristevan itsen abjektiota. Tutkielmani osoittaa romaanin ilmentävän aikansa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen valtarakenteiden ja merkityksenantojen vaikuttavan keskeisesti naiseuden käsittämisen tapoihin.
Tutkielmassani tarkastelen, miten romaanissa kuvataan naiseutta, ruumiillisuutta ja naiskehoon kohdistuvaa ruumiillista inhoa. Tarkastelen, miten romaanin ilmentämä naiseuden kuvaus heijastelee kirjoitusajankohtansa ja -paikkansa todellisia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia konventioita käsittää ja nähdä naiseutta ja naiskehoa. Tutkielmassani tarkastelen ja analysoin feministisen lähiluennan avulla romaanin välittämiä merkityksiä kulttuurillisesti värittyneeseen naiseuteen liittyvästä toiseudesta ja ruumiillisen inhon kokemuksesta. Tarkastelen tutkielmassani sukupuolittuneen ruumiillisuuden ja toiseuden kokemuksen rakentumista abjektion kontekstissa.
Tutkielmani osoittaa romaanissa esiintyvän naiseuden ja ruumiillisuuden kuvauksen ilmentävän kirjoitusajankohtansa ja -paikkansa, 1960-luvun Latinalaisen Amerikan, syvään juurtuneita käsityksiä ja tapoja ymmärtää naiseutta ja naiskehoa. Tutkielmani osoittaa romaanissa esiintyvän näennäisen minuuden muodonmuutoksen ilmentävän Julia Kristevan itsen abjektiota. Tutkielmani osoittaa romaanin ilmentävän aikansa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen valtarakenteiden ja merkityksenantojen vaikuttavan keskeisesti naiseuden käsittämisen tapoihin.
