Miten ydintason huijauksenestojärjestelmät tasapainottuvat tehokkuuden ja yksityisyyden välillä online-videopeleissä?
Karjalainen, Aaron (2025-11-26)
Miten ydintason huijauksenestojärjestelmät tasapainottuvat tehokkuuden ja yksityisyyden välillä online-videopeleissä?
Karjalainen, Aaron
(26.11.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251126111990
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251126111990
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan ydintason huijauksenestojärjestelmien tehokkuutta ja niiden vaikutusta pelaajien yksityisyyteen online-videopeleissä. Järjestelmät ovat saaneet paljon kritiikkiä mediassa ja niiden toiminnasta on liian vähän tieteellistä tutkimusta. Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, miten ydintason huijauksenestojärjestelmät toimivat, kuinka tehokkaita ne ovat estämään huijaamista sekä millaisia uhkia ne esittävät pelaajien yksityisyydelle. Työssä tarkastellaan tunnettuja ydintason järjestelmiä, kuten Vanguard, BattlEye ja Easy Anti-Cheat.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tehokkuusosion päälähteenä toimi Collins ym. (2024) tutkimus Anti-Cheat: Attacks and the Effectiveness of Client Side Defences ja yksityisyysosion lähteenä Dornerin ja Klausnerin (2024) tutkimus If it Looks Like a Rootkit and Deceives Like a Rootkit: A Critical Examination of Kernel-Level Anti-Cheat Systems. Tutkimusten lisäksi hyödynnettiin järjestelmien teknisiä dokumentaatioita.
Tulosten perusteella ydintason huijauksenestojärjestelmät estävät huijaamista tehokkaammin kuin käyttäjätasolla toimivat järjestelmät. Samanaikaisesti niiden jatkuva pääsy käyttöjärjestelmän ytimeen tekee niistä yksityisyyden näkökulmasta ongelmallisia. Tutkielman tuloksena on, että tehokkuuden lisääntyessä pelaajien tietoturva heikkenee. Tutkielma ehdottaa, että ydintason järjestelmien siirtyminen takaisin käyttäjätasolle on tarpeen ja tulevaisuudessa tulisi pyrkiä vähemmän tunkeileviin ratkaisuihin, kuten palvelinpuolen ja koneopin tarjoamiin ratkaisuihin.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tehokkuusosion päälähteenä toimi Collins ym. (2024) tutkimus Anti-Cheat: Attacks and the Effectiveness of Client Side Defences ja yksityisyysosion lähteenä Dornerin ja Klausnerin (2024) tutkimus If it Looks Like a Rootkit and Deceives Like a Rootkit: A Critical Examination of Kernel-Level Anti-Cheat Systems. Tutkimusten lisäksi hyödynnettiin järjestelmien teknisiä dokumentaatioita.
Tulosten perusteella ydintason huijauksenestojärjestelmät estävät huijaamista tehokkaammin kuin käyttäjätasolla toimivat järjestelmät. Samanaikaisesti niiden jatkuva pääsy käyttöjärjestelmän ytimeen tekee niistä yksityisyyden näkökulmasta ongelmallisia. Tutkielman tuloksena on, että tehokkuuden lisääntyessä pelaajien tietoturva heikkenee. Tutkielma ehdottaa, että ydintason järjestelmien siirtyminen takaisin käyttäjätasolle on tarpeen ja tulevaisuudessa tulisi pyrkiä vähemmän tunkeileviin ratkaisuihin, kuten palvelinpuolen ja koneopin tarjoamiin ratkaisuihin.
