Sustainable Aviation Fuel regulations in the EU : The influence of EU regulations on EU-based airlines’ sustainable aviation fuel adoption
Schultz, Paavo (2025-12-04)
Sustainable Aviation Fuel regulations in the EU : The influence of EU regulations on EU-based airlines’ sustainable aviation fuel adoption
Schultz, Paavo
(04.12.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251209116499
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251209116499
Tiivistelmä
In recent years, action towards a sustainable aviation industry has been taken to reach carbon neutrality by 2050 in the EU. Sustainable aviation fuel (SAF) has been regarded as a promising alternative to replace traditional fossil fuels. The EU has introduced regulations that promote SAF uptake to ensure a sustainable transition for the aviation industry. This thesis seeks to explain how the EU’s regulations affect EU-based passenger airlines. The thesis applies institutional theory as a framework to explain similar activities in an organizational environment, with a focus on coercive isomorphism to study how pressures exerted by regulations create similarity in the environment.
The EU’s regulations, such as EU Emissions Trading System and ReFuelEU force passenger airlines in the EU to make significant changes in their operations. Challenges in SAF uptake arise from existing issues in the aviation industry. Fuel tankering inflicts disparities between EU-based airlines. Feedstock availability abates the production rates of SAF. High SAF prices and low availability put regional airlines to a disadvantage due to lesser financial resources and their geographical location. High SAF prices lead to ticket price increases for customers. Alternative mechanisms alongside EU ETS and ReFuelEU may mitigate the negative effects of said challenges. ReFuelEU is creating a level playing field in the aviation industry, while EU ETS limits fossil fuel use. Subsidies give financial assistance to passenger airlines to further SAF investments and purchases. A book and claim system detaches purchases from the resource, making purchases less dependent on availability. Customer involvement is implemented by giving an option to offset the customer’s carbon emissions on the flight.
The findings showed that the regulations clash with the economic survival for airlines. Low availability feedstock required for SAF production is keeping SAF scarce and expensive, causing extra costs for airlines and ReFuelEU’s targets difficult to reach. The thesis identified alternative mechanisms that could help the sustainable transition, such as subsidies, book and claim system and customer involvement. The thesis concludes with suggesting tailoring regulations. The implementation of subsidies distributed to passenger airlines by the EU based on their operating models to help with financing SAF costs is suggested. Use of a book and claim system is encouraged to decrease reporting and risk of facing penalties. Governments are also encouraged to work more closely with airlines to facilitate the success of the EU’s climate objectives. EU:n ilmailuteollisuudessa on viime vuosina ryhdytty toimiin hiilineutraaliuden saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Kestävät lentopolttoaineet on nähty lupaavana perinteisten fossiilisten polttoaineiden korvaajana. Ilmailualan kestävän siirtymän varmistamiseksi EU on esittänyt sääntelyjä, jotka edistävät kestävien lentopolttoaineiden käyttöönottoa. Tämä kanditutkielma pyrkii selittämään, miten EU:n sääntelyt vaikuttavat EU:n alueella toimiviin lentoyhtiöihin. Kanditutkielma käyttää institutionaalista teoriaa viitekehyksenä selittääkseen samankaltaisen toiminnan tapahtumista organisaatioiden ympäristössä keskittyen pakottavaan isomorfismiin, mikä tutkii sääntelyä painostuksen keinona samankaltaisuuden saavuttamiseksi toimintaympäristössä.
EU:n sääntelyt, kuten EU:n vapaakauppapäästöjärjestelmä sekä asetus tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle pakottavat EU:n matkustajalentoyhtiöitä tekemään merkittäviä muutoksia toiminnoissaan. Ilmailualalla esiintyvät ongelmat aiheuttavat haasteita kestävien lentopolttojen käyttöönotossa. Polttoaineen ylitankkaus aiheuttaa eriarvoisuutta EU-alueen lentoyhtiöiden välillä. Raaka-aineiden saatavuus heikentää kestävien polttoaineiden tuotantomäärää. Korkeat kestävien lentopolttoaineiden hinnat sekä niiden alhainen saatavuus asettavat alueelliset lentoyhtiöt alakynteen vähempien taloudellisten resurssien ja sijainnin myötä. Korkeat kestävien lentopolttoaineiden hinnat johtavat asiakkaiden lippuhintojen nousuihin. Kamppaillakseen haasteita vastaan, vaihtoehtoiset mekanismit EU:n päästökauppajärjestelmän sekä kestävän lentoliikenteen asetuksen rinnalla voisivat lieventää mainittujen haasteiden negatiivisia vaikutuksia. Kestävän lentoliikenteen asetus luo EU:n tasapuoliset toimintaedellytykset ilmailualalla, kun taas EU:n päästökauppajärjestelmä rajoittaa fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Rahalliset avustukset auttavat matkustajalentoyhtiöitä kasvattamaan edistämään kestäviin lentopolttoaineisiin kohdistuvia sijoituksia sekä ostoja. Varaa ja lunasta-järjestelmä erottamaa ostot itse resurssista, vähentäen ostojen riippuvuutta saatavuuteen. Asiakkaiden osallistamista toteutetaan antamalla asiakkaille mahdollisuus lennolla syntyneiden hiilipäästöjen kompensointiin.
Löydöksistä kävi ilmi, että sääntelyt ovat ristiriidassa lentoyhtiöiden taloudellisen selviytymisen kanssa. Kestävien lentopolttoaineiden tuottamiseen tarvittavien raaka-aineiden heikko saatavuus pitää kestävät lentopolttoaineet vähäisenä ja kalliina, aiheuttaen lentoyhtiöille lisäkustannuksia ja vaikeuttaen kestävän lentoliikenteen asetuksen tavoitteiden saavuttamista. Kanditutkielma tunnisti vaihtoehtoisia mekanismeja, jotka voisivat auttaa kestävässä kehityksen siirtymässä. Näitä keinoja olivat rahalliset avustukset, varaa ja lunasta-järjestelmä sekä asiakkaiden osallistaminen. Kanditutkielman lopuksi ehdotetaan säännösten räätälöintiä. EU:n jakamien rahallisten avustusten täytäntöönpanoa matkustajalentoyhtiöille toimintamallien pohjalta ehdotetaan kestävien lentopolttoaineiden ostokustannusten rahoittamiseksi. Varaa ja lunasta-järjestelmän käyttöä kannustetaan raportoinnin sekä sakkojen riskin vähentämiseksi Hallituksia kannustetaan myös tekemään tiiviimpää yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen edistämiseksi.
The EU’s regulations, such as EU Emissions Trading System and ReFuelEU force passenger airlines in the EU to make significant changes in their operations. Challenges in SAF uptake arise from existing issues in the aviation industry. Fuel tankering inflicts disparities between EU-based airlines. Feedstock availability abates the production rates of SAF. High SAF prices and low availability put regional airlines to a disadvantage due to lesser financial resources and their geographical location. High SAF prices lead to ticket price increases for customers. Alternative mechanisms alongside EU ETS and ReFuelEU may mitigate the negative effects of said challenges. ReFuelEU is creating a level playing field in the aviation industry, while EU ETS limits fossil fuel use. Subsidies give financial assistance to passenger airlines to further SAF investments and purchases. A book and claim system detaches purchases from the resource, making purchases less dependent on availability. Customer involvement is implemented by giving an option to offset the customer’s carbon emissions on the flight.
The findings showed that the regulations clash with the economic survival for airlines. Low availability feedstock required for SAF production is keeping SAF scarce and expensive, causing extra costs for airlines and ReFuelEU’s targets difficult to reach. The thesis identified alternative mechanisms that could help the sustainable transition, such as subsidies, book and claim system and customer involvement. The thesis concludes with suggesting tailoring regulations. The implementation of subsidies distributed to passenger airlines by the EU based on their operating models to help with financing SAF costs is suggested. Use of a book and claim system is encouraged to decrease reporting and risk of facing penalties. Governments are also encouraged to work more closely with airlines to facilitate the success of the EU’s climate objectives.
EU:n sääntelyt, kuten EU:n vapaakauppapäästöjärjestelmä sekä asetus tasapuolisten toimintaedellytysten varmistamisesta kestävälle lentoliikenteelle pakottavat EU:n matkustajalentoyhtiöitä tekemään merkittäviä muutoksia toiminnoissaan. Ilmailualalla esiintyvät ongelmat aiheuttavat haasteita kestävien lentopolttojen käyttöönotossa. Polttoaineen ylitankkaus aiheuttaa eriarvoisuutta EU-alueen lentoyhtiöiden välillä. Raaka-aineiden saatavuus heikentää kestävien polttoaineiden tuotantomäärää. Korkeat kestävien lentopolttoaineiden hinnat sekä niiden alhainen saatavuus asettavat alueelliset lentoyhtiöt alakynteen vähempien taloudellisten resurssien ja sijainnin myötä. Korkeat kestävien lentopolttoaineiden hinnat johtavat asiakkaiden lippuhintojen nousuihin. Kamppaillakseen haasteita vastaan, vaihtoehtoiset mekanismit EU:n päästökauppajärjestelmän sekä kestävän lentoliikenteen asetuksen rinnalla voisivat lieventää mainittujen haasteiden negatiivisia vaikutuksia. Kestävän lentoliikenteen asetus luo EU:n tasapuoliset toimintaedellytykset ilmailualalla, kun taas EU:n päästökauppajärjestelmä rajoittaa fossiilisten polttoaineiden kulutusta. Rahalliset avustukset auttavat matkustajalentoyhtiöitä kasvattamaan edistämään kestäviin lentopolttoaineisiin kohdistuvia sijoituksia sekä ostoja. Varaa ja lunasta-järjestelmä erottamaa ostot itse resurssista, vähentäen ostojen riippuvuutta saatavuuteen. Asiakkaiden osallistamista toteutetaan antamalla asiakkaille mahdollisuus lennolla syntyneiden hiilipäästöjen kompensointiin.
Löydöksistä kävi ilmi, että sääntelyt ovat ristiriidassa lentoyhtiöiden taloudellisen selviytymisen kanssa. Kestävien lentopolttoaineiden tuottamiseen tarvittavien raaka-aineiden heikko saatavuus pitää kestävät lentopolttoaineet vähäisenä ja kalliina, aiheuttaen lentoyhtiöille lisäkustannuksia ja vaikeuttaen kestävän lentoliikenteen asetuksen tavoitteiden saavuttamista. Kanditutkielma tunnisti vaihtoehtoisia mekanismeja, jotka voisivat auttaa kestävässä kehityksen siirtymässä. Näitä keinoja olivat rahalliset avustukset, varaa ja lunasta-järjestelmä sekä asiakkaiden osallistaminen. Kanditutkielman lopuksi ehdotetaan säännösten räätälöintiä. EU:n jakamien rahallisten avustusten täytäntöönpanoa matkustajalentoyhtiöille toimintamallien pohjalta ehdotetaan kestävien lentopolttoaineiden ostokustannusten rahoittamiseksi. Varaa ja lunasta-järjestelmän käyttöä kannustetaan raportoinnin sekä sakkojen riskin vähentämiseksi Hallituksia kannustetaan myös tekemään tiiviimpää yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamisen edistämiseksi.
