Capture the flag -tehtävien käyttö kyberturvan käytännöntaitojen kehittämisessä
Pelttari, Jetro (2025-12-08)
Capture the flag -tehtävien käyttö kyberturvan käytännöntaitojen kehittämisessä
Pelttari, Jetro
(08.12.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251211117797
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251211117797
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee capture the flag -tehtävien (CTF-tehtävien) käyttöä kyberturvan käytännön oppimisessa. Tutkielman tavoitteena on tutkia CTF-tehtävien käyttöä kyberturvan oppimisessa korkeakouluympäristössä, eritysesti miettien, miten CTF-tehtävämalli vaikuttaa opiskelijoiden motivaatioon, sekä mitä eri toimintatapoja malli mahdollistaa. Tutkimus perustuu kirjallisuuskatsaukseen, johon on kerätty CTF-tehtäväpohjaisista lähteistä tutkimustuloksia. CTF-tehtävillä pyritään antamaan opiskelijoille käytännön kokemusta teoreettisen osaamisen lisäksi. Tutkimuksessa nähtiin CTF-pohjaisen opetuksen vaikuttavan positiivisesti opiskelijoiden motivaatioon sekä opiskelumieltymykseen. Positiivista vaikutusta vahvisti CTF-tehtävien mahdollistama käytännönkokemus teoreettisen osaamisen lisäksi sekä välitön palaute tehtävistä. Tämän lisäksi kirjallisuudessa oli poikkeamia arvosanakehityksessä, joissakin tutkimuksissa havaitut muutokset olivat negatiivisia, kun taas muissa nähtiin positiivista korrelaatiota arvosanojen ja CTF-tehtävien välillä. Tutkimus osoitti, että CTF-tehtävät ovat hyödyllinen osa kyberturvan oppimista. Ne eivät kuitenkaan korvaa oppimista kokonaa, vaan toimivat parhaiten yhtenä kokonaisuutena muun kurssin lisäksi. Täten pyritään luomaan yhtenäinen ja vahva yhdistelmä teoriaa ja käytännön läheisyyttä.
