Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rajat ja ylitykset: Pupunaisten liminaalitilat Emma Sarpaniemen ja Iiu Susirajan valokuvateoksissa

Simonen, Sofia (2025-12-16)

Rajat ja ylitykset: Pupunaisten liminaalitilat Emma Sarpaniemen ja Iiu Susirajan valokuvateoksissa

Simonen, Sofia
(16.12.2025)
Katso/Avaa
Simonen_Sofia_opinnayte.pdf (392.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122417
Tiivistelmä
Tutkin kandidaatintutkielmassani kahta suomalaista valokuvateosta 2000-luvulta. Emma Sarpaniemen teosta Self-portrait as an Angry Blueberry Bunny (2021) sekä Iiu Susirajan teosta Mad Bunny (2019). Tarkastelen, kuinka teokset murtavat naiseuteen liitettyjä konventioita ja odotuksia erityisesti pupuiksi pukeutumisten kautta ja täten rakentavat liminaalitilaa. Liminaalitilalla tarkoitan tilaa, joka sijoittuu kahden rajan välille. Se on muutoksellinen hetki, johon säännöt eivät ylety. Tätä tilaa tarkastelen teoksissa esiintyvien pupuidentiteettien kautta. Tutkin, kuinka rekvisiitan ja lavastuksen kautta teokset rakentavat liminaalitilaa katsojalleen rikkomalla naiseuteen liitettyjä odotuksia. Naisen kehoon liitettyjä odotuksia lähestyn Mary Douglasin Purity and Danger -teoksen (2003 [1996]) kautta. Liminaalitilan käsitettä lähestyn erityisesti antropologi Victor Turnerin The Ritual Process -teoksen (2007[1969]) sekä teatteriohjaaja ja esittävän taiteen tutkija Richard Schechnerin Between Theatre and Anthropology -teoksen (1985) kautta. Sivuan myös etnografi Arnold van Gennepin teosta The Rites of Passage (1960[1909]). Näiden teorioiden kautta perustelen, miksi myös valokuvataiteen tutkiminen liminaali- teorian kautta on relevanttia. Tutkielmani osoittaa, että valokuvataide on verrannollinen rituaaliin ja tätä kautta myös mahdollinen tarkastelun kohde liminaalisuuden näkökulmasta. Perustelen, kuinka te- oksien pupunaiset rikkovat naiseuteen liitettyjä odotuksia ja itseasiassa nousevat näitä odotuksia vastaan satiirisesti
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1943]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste