Kiertotalouden integrointi julkiseen hankintaan
Lohikari, Saara (2025-12-16)
Kiertotalouden integrointi julkiseen hankintaan
Lohikari, Saara
(16.12.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122194
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122194
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman taustalla oli tarve vastata ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen ylikulu-tuksen ja ympäristön kuormittumisen haasteisiin, joihin kiertotalous tarjoaa vaihtoehtoisen ja kestä-vämmän talousmallin. Julkisilla hankinnoilla todettiin olevan merkittävä vaikutusvalta tämän siirtymän edistämisessä, sillä niiden taloudellinen volyymi mahdollistaa markkinoiden ohjaamisen kohti resurs-sitehokkaita ja vähäpäästöisiä ratkaisuja. Tutkielmassa tarkasteltiin keskeiseksi yhteiskunnalliseksi teemaksi noussutta kiertotaloutta ja sen soveltamista julkisissa hankinnoissa.
Kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kiertotalouden periaatteet voidaan integroida jul-kisiin hankintaprosesseihin. Tutkielmassa pyrittiin tunnistamaan hankinnan eri vaiheet ja prosessit, joihin kiertotalouden periaatteita voidaan soveltaa, sekä ne organisatoriset ja strategiset tekijät, jotka mahdollistavat muutoksen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusaineisto koostui pääasiassa kansainvälisistä vertaisarvioiduista journaaliartikkeleista sekä EU-tason ja Suomen jul-kishallinnollisten organisaatioiden julkisista raporteista sekä dokumenteista.
Kiertotalouden integrointi julkiseen hankintaprosessiin edellyttää hankintojen kokonaisvaltaista tarkas-telua. Kiertotalouden näkökulmat painottuivat erityisesti hankinnan alkuvaiheisiin, kuten tarveharkin-taan, markkinavuoropuheluun ja hankintakriteerien määrittelyyn. Tuloksissa ilmeni, että kiertotaloutta julkisissa hankinnoissa edistävät muun muassa elinkaariajattelu, elinkaarikustannuslaskenta, uudel-leenkäytettävyyden ja kierrätettävyyden vaatimukset, koulutuksen ja tietoisuuden lisääminen ja materi-aalikiertojen sulkeminen. Lisäksi erilaiset viitekehykset, kuten 3R- ja ReSOLVE-mallit, tarjoavat konk-reettisia työkaluja kiertotalouden huomioimiseksi hankintojen suunnittelussa.
Johtopäätöksenä todettiin, että kiertotalouden systemaattinen huomioiminen julkisissa hankinnoissa edellyttää koko elinkaaren huomiointia, strategista ohjausta, selkeitä tavoitteita ja riittävää osaamista. Kiertotaloushankinnat tarjoavat merkittävän mahdollisuuden vähentää julkisen sektorin ympäristövai-kutuksia ja lisätä resurssitehokkuutta, mutta niiden käytännön toteutus vaatii edelleen toimintatapojen kehittämistä ja hankintaorganisaatioiden sitoutumista pitkäjänteiseen muutokseen. Kiertotalouden vah-vempi integrointi julkisiin hankintoihin toimii tulevaisuudessa tärkeänä keinona kohti kestävämpää talousjärjestelmää.
Kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten kiertotalouden periaatteet voidaan integroida jul-kisiin hankintaprosesseihin. Tutkielmassa pyrittiin tunnistamaan hankinnan eri vaiheet ja prosessit, joihin kiertotalouden periaatteita voidaan soveltaa, sekä ne organisatoriset ja strategiset tekijät, jotka mahdollistavat muutoksen. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimusaineisto koostui pääasiassa kansainvälisistä vertaisarvioiduista journaaliartikkeleista sekä EU-tason ja Suomen jul-kishallinnollisten organisaatioiden julkisista raporteista sekä dokumenteista.
Kiertotalouden integrointi julkiseen hankintaprosessiin edellyttää hankintojen kokonaisvaltaista tarkas-telua. Kiertotalouden näkökulmat painottuivat erityisesti hankinnan alkuvaiheisiin, kuten tarveharkin-taan, markkinavuoropuheluun ja hankintakriteerien määrittelyyn. Tuloksissa ilmeni, että kiertotaloutta julkisissa hankinnoissa edistävät muun muassa elinkaariajattelu, elinkaarikustannuslaskenta, uudel-leenkäytettävyyden ja kierrätettävyyden vaatimukset, koulutuksen ja tietoisuuden lisääminen ja materi-aalikiertojen sulkeminen. Lisäksi erilaiset viitekehykset, kuten 3R- ja ReSOLVE-mallit, tarjoavat konk-reettisia työkaluja kiertotalouden huomioimiseksi hankintojen suunnittelussa.
Johtopäätöksenä todettiin, että kiertotalouden systemaattinen huomioiminen julkisissa hankinnoissa edellyttää koko elinkaaren huomiointia, strategista ohjausta, selkeitä tavoitteita ja riittävää osaamista. Kiertotaloushankinnat tarjoavat merkittävän mahdollisuuden vähentää julkisen sektorin ympäristövai-kutuksia ja lisätä resurssitehokkuutta, mutta niiden käytännön toteutus vaatii edelleen toimintatapojen kehittämistä ja hankintaorganisaatioiden sitoutumista pitkäjänteiseen muutokseen. Kiertotalouden vah-vempi integrointi julkisiin hankintoihin toimii tulevaisuudessa tärkeänä keinona kohti kestävämpää talousjärjestelmää.
