Kehysanalyysi poliitikkojen eduskuntavaalikampanjoinnista Hyvät herrat -viihdeohjelmassa vuonna 1995
Varho, Verneri (2025-12-17)
Kehysanalyysi poliitikkojen eduskuntavaalikampanjoinnista Hyvät herrat -viihdeohjelmassa vuonna 1995
Varho, Verneri
(17.12.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122904
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122904
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee poliitikkojen kampanjointia vuoden 1995 eduskuntavaaleihin Hyvät herrat -viihdeohjelmassa. Tutkielma pyrkii avaamaan, miksi poliitikot osallistuvat viihdeohjelmaan heidän kampanjoidessaan eduskuntavaaleihin. Sarjaa ja poliitikkoja tarkastellaan hyödyntäen Erving Goffmanin kehysanalyysiä, jonka avulla kampanjointia pyritään analysoimaan ja selittämään.
Tutkielman primääriaineistona tarkastellaan Hyvät herrat -viihdeohjelman viittä jaksoa. Neljässä jaksossa on mukana poliitikko ja yhdessä mukana toimittaja. Jakso, jossa toimittaja on mukana, on tarkastelussa siksi, koska jakso käsittelee median suhtautumista poliitikkojen julkisuuskuvaan. Tutkielmassa hyödynnetään tutkimuskirjallisuutta kehysanalyysista, eduskuntavaaleista ja median suhteesta politiikkaan.
Sarjan jaksojen perusteella voidaan sanoa esiintymisten olleen poliitikoille kampanjoinnin kannalta edullisia. Satiirinen sarja toimii hedelmällisenä esiintymisalustana poliitikoille tuomaan agendaansa esille pehmeämmin. Ohjelman luonne ja katsojan asema verrattuna poliitikkoon ohjelmassa antaa yleisölle tilaa tulkita poliitikon sanomisia oman kehyksensä läpi. Valtaapitävät eivät ohjelman kontekstissa tunnu niin kaukaisilta.
Hyvät herrat -viihdeohjelma on hyvä esimerkki politiikan viihteellistymisestä ja ennakoi populaarimedian kasvavaa roolia kampanjoinnissa.
Tutkielman primääriaineistona tarkastellaan Hyvät herrat -viihdeohjelman viittä jaksoa. Neljässä jaksossa on mukana poliitikko ja yhdessä mukana toimittaja. Jakso, jossa toimittaja on mukana, on tarkastelussa siksi, koska jakso käsittelee median suhtautumista poliitikkojen julkisuuskuvaan. Tutkielmassa hyödynnetään tutkimuskirjallisuutta kehysanalyysista, eduskuntavaaleista ja median suhteesta politiikkaan.
Sarjan jaksojen perusteella voidaan sanoa esiintymisten olleen poliitikoille kampanjoinnin kannalta edullisia. Satiirinen sarja toimii hedelmällisenä esiintymisalustana poliitikoille tuomaan agendaansa esille pehmeämmin. Ohjelman luonne ja katsojan asema verrattuna poliitikkoon ohjelmassa antaa yleisölle tilaa tulkita poliitikon sanomisia oman kehyksensä läpi. Valtaapitävät eivät ohjelman kontekstissa tunnu niin kaukaisilta.
Hyvät herrat -viihdeohjelma on hyvä esimerkki politiikan viihteellistymisestä ja ennakoi populaarimedian kasvavaa roolia kampanjoinnissa.
