Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Videopelien visualisointi generatiivisen tekoälyn avulla – eettiset haasteet

Maikola, Lenni (2025-12-16)

Videopelien visualisointi generatiivisen tekoälyn avulla – eettiset haasteet

Maikola, Lenni
(16.12.2025)
Katso/Avaa
Maikola_Lenni_LuK_2025.pdf (423.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251219122464
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkittiin miten generatiivista tekoälyä hyödynnetään videopelien visualisoinnissa. Lisäksi perehdyttiin generatiivisen tekoälyn eettisiin haasteisiin videopelien visualisoinnissa. Generatiivinen tekoäly on tekoäly, joka kykenee luomaan uutta merkittävää tietoa koulutusdatan perusteella ja sen avulla visualisoimista videopeli tuotannon kontekstissa tarkoitetaan graafisen sisällön kuten kuvien, pelitasojen ja animaatioiden luomista. Aihe on tärkeä tutkittavaksi sen ajankohtaisuuden ja erityisemmin kasvavan kehityksen ja käytön takia.
Tutkimusmenetelmänä toimi kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona olivat aiemmat tutkimukset sekä tutkimuskirjallisuus. Tutkielmassa hyödynnettiin teoreettista viitekehystä generatiivisen tekoälyn etiikan tutkimiseksi, joka sisälsi läpinäkyvyyden, tarkastettavuuden, vastuullisuuden, lahjomattomuuden ja ennustettavuuden. Tutkielmassa saatiin selville, että generatiivista tekoälyä hyödynnetään monipuolisesti pelikehityksessä niin pelinkehittäjien tukena, kuin myös tehostamaan jo valmiiksi automatisoituja tehtäviä. Eettisestä tarkastelusta selvisi myös ongelma läpinäkyvyydessä erityisesti generatiivisen tekoälyn kouluttamiseen käytetyissä suu- rissa tietojoukoissa, niiden aiheuttamien plagiointi epäilyjen takia. Läpinäkyvyysongelmiin on kuitenkin kehitetty parannuksia avoimien suurien tietojoukkojen ja pelivalmistajien tietojenjakamisyritysten ansiosta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että generatiivisen tekoälyn rooli videopelien visualisoinnissa kasvaa jatkuvasti. Samalla sen hyödyntämisen yleistyessä on kuitenkin entistä tärkeämpää lisätä keskustelua tekoälyn eettisistä kysymyksistä, jotta myös etiikan muut osa-alueet voidaan ottaa huomioon ja kehittää tasapainoisesti teknologisen kehityksen rinnalla.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1943]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste