Näytä suppeat kuvailutiedot

Semiotiikka urheiluseurojen uudelleenbrändäyksessä

Luukkonen, Uula (2025-06-13)

dc.contributor.authorLuukkonen, Uula
dc.date.accessioned2025-06-16T21:31:44Z
dc.date.available2025-06-16T21:31:44Z
dc.date.issued2025-06-13
dc.identifier.urihttps://www.utupub.fi/handle/10024/182325
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on analysoida, miten semiotiikka ilmenee uudelleenbrändäyksessä huippu-urheilun kontekstissa, ja millaisia käytännön sovelluksia se tarjoaa. Työ toteutetaan narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan sekä uudelleenbrändäysprosessia että semiotiikan keskeisiä teorioita, kuten Saussuren kaksiosaista merkkimallia, Peircen merkkiteoriaa ja Jakobsonin viestinnän mallia. Erityisesti Peircen teoriaa käytetään analysoimaan urheiluseurojen brändi-imagon muodostumista uudellenbrändäyksen yhteydessä. Keskeisenä havaintona on, että urheiluseurojen brändi voidaan nähdä merkkijärjestelmänä, jossa jokainen brändielementti, kuten logo, nimi, värit ja typografia toimivat merkkeinä, joiden avulla viestitään seuran arvoista, identiteetistä ja suhteesta ympäröivään yhteiskuntaan. Peircen merkkiteorian perusteella voidaan todeta, että minkä tahansa havaittavissa olevan brändielementin muuttaminen tuottaa uuden merkkivälineen, josta syntyy uusi tulkinta. Tulokset osoittavat, että semiotiikka tarjoaa hyödyllisen tavan ymmärtää ja hallita brändi-imagon muutosta erityisesti silloin, kun sidosryhmillä on vahva tunneside vanhaan brändiin. Vaikka semiotiikka on käsitteellisesti hyvin abstraktia, sen avulla voidaan jäsentää ja suunnitella brändiviestintää merkityksellisellä tavalla.
dc.format.extent45
dc.language.isofin
dc.rightsfi=Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.|en=This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|
dc.subjectuudelleenbrändäys, semiotiikka, semioosi, merkki
dc.titleSemiotiikka urheiluseurojen uudelleenbrändäyksessä
dc.type.ontasotfi=Kandidaatintutkielma|en=Bachelor's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2025061670069
dc.contributor.facultyfi=Turun kauppakorkeakoulu|en=Turku School of Economics|
dc.contributor.studysubjectfi=Markkinointi, Pori|en=Marketing, Pori|
dc.contributor.departmentfi=Porin yksikkö|en=Pori Unit|


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail
Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1760]
    fi=Tämän kokoelman opinnäytetyöt ovat vapaasti käytettävissä Internetin välityksellä.|en=Theses on this collection are freely available online.|

Näytä suppeat kuvailutiedot