Hae
Aineistot 1-10 / 296
Luokanopettajan valmiudet oppilaan sosioemotionaalisten taitojen ja minäpystyvyyden tukemiseen
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Suomalaisten lasten kouluviihtyvyys on heikkoa kansainvälisten tutkimusten mukaan. Vuonna 2011 YK:n lapsen oikeuksien komitea suositteli Suomelle, että se kiinnittäisi enemmän huomioita lasten hyvinvointiin kouluissa. ...
Kuin Da Vinci -koodin ratkaisemista – kuudesluokkalaisten ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaidot
(Turun yliopisto, 2015-09-16)
Tässä tutkimuksessa vertaillaan kuudesluokkalaisten A1- ja A2-ruotsin lukijoiden ja kielikylpyoppilaiden ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaitoja. Lisäksi tutkitaan, onko poikien ja tyttöjen välillä eroja. Aiempien ...
Matematiikkapeli Fingu ja sen oppisisältöjen toiminnallinen harjoitteleminen 5-6 –vuotiaiden lasten päivähoidon arjessa
(Turun yliopisto, 2017-09-18)
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda neljän viikon interventio: oppimiskokonaisuus, jossa korostuu uuden vuonna 2016 voimaan astuvan esiopetussuunnitelman mukaisesti eheyttävä opetus. Interventiossa yhdistyvät matematiikkapeli ...
ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisen yhteistyön tavoitteet määritellään valtakunnallisissa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Yhteistyön tekeminen ei ole aina helppoa, varsinkin jos vanhempien ...
Matematiikan sanalliset tehtävät. Neljäsluokkalaisten suoriutuminen sanallisissa tehtävissä ja asenne matematiikkaan
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida, millaiset ovat neljännen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidot ja millainen yhteys aritmeettisilla laskutaidoilla on oppilaiden suoriutumiseen ...
Opettajuuden periytyminen suvussa – geeniperimää, ympäristötekijöitä vai sattumaa?
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Tutkimuksessamme selvitetään opettajuuden periytymistä. Aihetta tarkastellaan laajasti ottaen huomioon myös ympäristötekijöitä, jotka ohjaavat valitsemaan opettajan ammatin. Ammatin periytyminen, opettajan persoonallisuustekijät, ...
Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä ja ajatuksia musiikkiliikunnasta ja sen opettamisesta koulussa
(Turun yliopisto, 2015-09-24)
Tutkielmassa tarkasteltiin liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä ja ajatuksia musiikkiliikunnasta ja sen opettamisesta alakoulun liikuntatunneilla. Tutkielman tavoitteena oli kuvailla, miten opettajat musiikkiliikunnan ...
Opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä esiopetuksen sisältöalueilla, Tuloksia Molla-hankkeesta
(Turun yliopisto, 2015-09-30)
Tieto- ja viestintäteknologian (TVT) käyttö yhteiskunnassa ja kouluissa lisääntyy koko ajan. Tämä vaikutus näkyy Opetushallituksen (2014) hyväksymässä esiopetussuunnitelman perusteissa. Tieto- ja viestintäteknologia kehittyy ...
Opettajat tunnekasvattajina alakoulussa
(Turun yliopisto, 2017-03-06)
Tunnekasvatuksen tavoitteena on, että lapsen tunne-elämä kehittyisi terveeksi ja monipuoliseksi, ja hän osaisi tunnistaa omat tunteensa ja ilmaista sekä myönteisiä että kielteisiä tunteita. (Puolimatka 2010, 68). ...
Opettajien alaistaidot opettaja-rehtori -suhteessa
(Turun yliopisto, 2015-09-24)
Opettajia tutkitaan yleensä opettajuuden näkökulmasta, mutta tässä tutkimuksessa opettajia tarkasteltiin työntekijöinä ja työyhteisön jäseninä. Tutkimuksen pääkäsitteeksi valittiin alaistaito, jolla tarkoitetaan alaisen ...