Hae
Aineistot 1-10 / 673
Tapaustutkimus erityisoppilaan sosiaalisesta integraatiosta yleisopetuksen luokkaan : Oppilaan ja opettajan näkökulma
(Turun yliopisto, 2017-10-11)
Tutkimukseni käsittelee erityisoppilaiden sosiaalista osallistumista yleisopetuksen luokassa fenomenografisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimuksessani haastateltiin neljää erityisoppilasta kahdesta eri koulusta sekä ...
Minä ja liikuntaryhmäni. Alakoulun oppilaiden käsityksiä itsestään ja vertaisistaan koulun liikuntatunneilla vuosina 2009 ja 2011
(Turun yliopisto, 2016-02-04)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten erään uusimaalaisen alakoulun oppilaat kokevat itsensä sekä vertaisensa koulun liikuntatunneilla, sekä muuttuivatko oppilaiden käsitykset kahden lukuvuoden aikana. Tutkimus ...
Luokanopettajan valmiudet oppilaan sosioemotionaalisten taitojen ja minäpystyvyyden tukemiseen
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Suomalaisten lasten kouluviihtyvyys on heikkoa kansainvälisten tutkimusten mukaan. Vuonna 2011 YK:n lapsen oikeuksien komitea suositteli Suomelle, että se kiinnittäisi enemmän huomioita lasten hyvinvointiin kouluissa. ...
Kuin Da Vinci -koodin ratkaisemista – kuudesluokkalaisten ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaidot
(Turun yliopisto, 2015-09-16)
Tässä tutkimuksessa vertaillaan kuudesluokkalaisten A1- ja A2-ruotsin lukijoiden ja kielikylpyoppilaiden ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaitoja. Lisäksi tutkitaan, onko poikien ja tyttöjen välillä eroja. Aiempien ...
Vihastuttaako Wilma? Kielteisesti Wilmaan suhtautuvien huoltajien kokemuksia ja kehitysehdotuksia Wilma-järjestelmästä
(Turun yliopisto, 2017-03-21)
Suomessa yhtenä kodin ja koulun yhteydenpitojärjestelmänä toimii paljon keskustelua herättänyt Wilma-järjestelmä, jota käyttävät esimerkiksi opettajat ja huoltajat. Vaikka aikaisempien tutkimusten mukaan Wilmaa pidetään ...
ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisen yhteistyön tavoitteet määritellään valtakunnallisissa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Yhteistyön tekeminen ei ole aina helppoa, varsinkin jos vanhempien ...
Matematiikan sanalliset tehtävät. Neljäsluokkalaisten suoriutuminen sanallisissa tehtävissä ja asenne matematiikkaan
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Tutkimuksen tarkoituksena oli analysoida, millaiset ovat neljännen luokan oppilaiden matematiikan sanallisten tehtävien ratkaisutaidot ja millainen yhteys aritmeettisilla laskutaidoilla on oppilaiden suoriutumiseen ...
Opettajuuden periytyminen suvussa – geeniperimää, ympäristötekijöitä vai sattumaa?
(Turun yliopisto, 2017-01-17)
Tutkimuksessamme selvitetään opettajuuden periytymistä. Aihetta tarkastellaan laajasti ottaen huomioon myös ympäristötekijöitä, jotka ohjaavat valitsemaan opettajan ammatin. Ammatin periytyminen, opettajan persoonallisuustekijät, ...
Liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä ja ajatuksia musiikkiliikunnasta ja sen opettamisesta koulussa
(Turun yliopisto, 2015-09-24)
Tutkielmassa tarkasteltiin liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä ja ajatuksia musiikkiliikunnasta ja sen opettamisesta alakoulun liikuntatunneilla. Tutkielman tavoitteena oli kuvailla, miten opettajat musiikkiliikunnan ...
Opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytöstä esiopetuksen sisältöalueilla, Tuloksia Molla-hankkeesta
(Turun yliopisto, 2015-09-30)
Tieto- ja viestintäteknologian (TVT) käyttö yhteiskunnassa ja kouluissa lisääntyy koko ajan. Tämä vaikutus näkyy Opetushallituksen (2014) hyväksymässä esiopetussuunnitelman perusteissa. Tieto- ja viestintäteknologia kehittyy ...