Hae
Aineistot 1-10 / 195
Koulukotiin sijoitettujen nuorten näkemykset hyvästä opettajuudesta
(Turun yliopisto, 2015-03-26)
Opettaja on yksi merkittävimmistä henkilöistä kouluikäisen lapsen ja nuoren elämässä (Gordon 2006, 387) ja koulukokemukset säilyvät muistoissamme hyvin vahvoina läpi elämän (Jantunen & Ojanen 2010, 5). Opettaja toimii ...
Erityisopetuksen etiikka : Filosofinen katsaus normatiiviseen etiikkaan erityispedagogiikan kontekstissa
(2019-12-03)
Tutkielman aiheena on etiikka ja erityispedagogiikka. Tutkimuksen kohteena on normatiivinen etiikka ja kehitysvammaisuus. Tarkoituksena on selvittää velvollisuusetiikan, seurausetiikan, hyve- ja huolen etiikan yhtymäkohdat ...
"Oppilaat yksilöinä, opettajat tiimeinä" : Yhteisopettajuus inkluusion keinona
(2020-02-05)
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia ja kokemuksia yhteisopettajuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa niistä asioista, joita opettajat näkevät tärkeinä ...
Toinen opettaa, toinen kasvattaa : Yhteisopettajuuden mahdollisuudet opetuksen ja oppimisen tukena
(2020-02-20)
Tulevaisuuden yksi kiinnostava opettamisen muoto on yhteisopettajuus. Yhteisopettajuudessa vähintään kaksi opettajaa suunnittelee, ohjaa ja arvioi yhdessä sovittua kokonaisuutta tai peruskoulun kokonaista opetusryhmää ...
”Sä koko ajan opit kaikesta ja siin ei o mitään häirikköjä vieressä” : Tutkimus oppimisesta, ohjauksesta ja oppivelvollisuuden edistymisen valvonnasta neljässä unschooling-perheessä Suomessa
(2019-11-06)
Kotiopetus on Suomessa laillinen tapa suorittaa oppivelvollisuus. Kotioppijan kotikunta on velvollinen valvomaan opintojen edistymistä, mutta tarkempia ohjeita edistymisen valvontaan ei ole olemassa. Tässä tutkimuksessa ...
Yläkoululaisten nuorten mielenterveyden ongelmat terveydenhoitajan näkökulmasta
(2019-12-03)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kouluterveydenhoitajat havaitsevat alkavia mielenterveyshäiriöitä omassa työssään. Tutkimuksessa selvitetään myös yleisimpiä mielenterveydenhäiriöitä yläkoulussa. Samalla ...
”Onko joku niin erityinen, että sen pitää esimerkiksi syödä yksinään?” : Rehtoreiden käsityksiä inkluusiosta ja koulun johtamisesta
(2020-01-03)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää rehtoreiden käsityksiä inkluusiosta ja johtamisesta. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla neljää peruskoulun rehtoria. Aineisto analysoitiin fenomenografian keinoin. Tutkimuksen ...
Onko lapsi valmis kouluun? : Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ja kokemuksia
(2019-10-15)
Tämän tutkielman aiheena on koulunsa aloittavan lapsen kouluvalmiudet esi- ja alkuopettajien näkökulmasta. Esiopetuksen yhtenä tehtävänä voidaan pitää kouluvalmiuksien ja oppimisedellytysten parantamista ja näin ...
Lapsuuden- ja nuoruudenajan kiintymyssuhteiden vaikutus aikuisuuden kiintymyssuhteisiin
(2019-03-08)
Tutkielmassa tarkasteltiin lapsuudessa ja nuoruudessa syntyneitä kiintymyssuhteita ja miten niiden vaikutus on näkyvissä aikuisen ihmisen elämässä.
Tutkielman teoreettisessa osassa käsiteltiin nuoren aikuistumiseen ...
Osaamisen kehittämisestäkö apu työelämän muutostilanteisiin? : 50+ sosiaali- ja terveysjärjestöjen työntekijöiden näkemyksiä työelämän muutostilanteista ja osaamisen kehittämisestä
(2019-09-24)
Tutkimuksessa selvitetään sosiaali- ja terveysjärjestöjen 50+ työntekijöiden käsityksiä työelämän muutostilanteista ja osaamisen kehittämisestä kahden tutkimuskysymyksen avulla. Tutkimuskysymykset olivat: kuinka yli ...