Selaus nimekkeen mukaan kokoelmassa Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
Aineistot 919-938 / 6013
-
”Ei kirkko ja uskonto ole osana normaalin suomalaisen elämää muuta kuin kasteessa, kuolemassa ja veroissa”. Käsitykset kirkosta eroamisesta ja kirkon jäsenyydestä ylioppilaskoevastauksissa vuosina 1993–2010
(24.05.2017)Tutkielmani käsittelee evankelis-luterilaisen uskonnon ylioppilaskoetehtäviä ja -vastauksia seitsemältä eri koekerralta vuosien 1993–2010 välisellä ajalla. Tutkimusaineistoni koostuu seitsemästä evankelis-luterilaisen ... -
"Ei näyttöä rikoksesta" -Esitutkinnanrajoittamis- ja syyttämättäjättämispäätökset työturvallisuusrikoksissa 1.1.2014–15.6.2015
(Turun yliopisto, 15.03.2016)Tutkielman aiheena ovat työturvallisuusrikoksista tehdyt esitutkinnanrajoittamis- ja syyttämättäjättämispäätökset. Tutkimuksen tarkoituksena on ensinnäkin selvittää, millä muodollisella perusteella työturvallisuusrikoksia ... -
”Ei ole pelastusta yhdessäkään toisessa” lähetyssaarnaaja Frans Hannulan näkemys ambomaalaisista 1886-1894
(06.10.2016)Kristillisen lähetystyön perustana on kristinusko ja Jeesuksen antama lähetyskäsky. Lähetystyö nykyaikaisessa muodossaan sai alkunsa 1700-luvun Englannissa ja Saksassa teollistumisen ja sitä seuranneen kaupungistumisen ... -
”Ei siellä käsitöitä tehty, nautimme auringonlämmöstä ja kaikista retkikohteista” Lomapäivän viettoa Espanjassa 1960- ja 1970-luvuilla.
(18.12.2015)Tutkimuksessa selvitetään suomalaisten lomapäivän ohjelmaa eli sitä, mistä lomapäivä koostui muisteluaineiston pohjalta 1960- ja 1970-luvuilla. Tutkimus rajautuu maantieteellisesti Espanjaan, josta muodostui 1960-luvulla ... -
”Ei tarvetta alistua”: Valtasuhteet Manuel Puigin romaanissa Hämähäkkinaisen suudelma
(17.05.2017)Valta on monimutkainen ja mielenkiintoinen ilmiö, joka koskettaa meitä kaikkia tavalla tai toisella. Vallalla on tapana muuttaa muotoaan ja vaihtaa painopistettään. Valtasuhde voi vallita kahden ihmisen välillä, tai siinä ... -
Ei tule Mansesta Manhattania : Kuntavaikuttajien luomat tulkintakehykset ja deliberaatio mielipidekirjoituksissa Tampereen raitiotiestä 2010–2015
(Turun yliopisto, 07.05.2018)Poliitikot ja muut vaikuttajat käyttävät mielipidekirjoituksia viestiäkseen kannoistaan muille päättäjille sekä laajemmalle yleisölle, ja media perustelee yleisönosastoja kansalaiskeskustelun ruokkimisella. Mutta muodostavatko ... -
”Ei tässä sen huonompia olla” Tutkimus entisten huumeidenkäyttäjien kohtaamista asenteista ja niiden vaikutuksista elämässä
(Turun yliopisto, 28.09.2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan asenteita entisiä huumeidenkäyttäjiä kohtaan eri viranomaiskohtaamisissa (sosiaali- ja terveystoimi, työnantajat ja poliisit) entisten huumeidenkäyttäjien kokemana ja sitä, kuinka nämä asenteet ... -
Ei-hammasperäisen hammaskivun erotusdiagnostiikka
(Turun yliopisto, 30.05.2018)Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee ei-hammasperäistä hammaskipua. Tarkoituksena on perehtyä ei-hammasperäisen hammaskivun yleisimpiin aiheuttajiin, ja selkeyttää hammaslääkärin diagnostiikkaa, kun potilas kokee hammaskipua, ... -
Eila Hiltunen, poeta della materia : Solo la lealtà verso l’arte è importante. L’esperienza individuale dell’artista nella realizzazione del Monumento a Sibelius e il tempo di recupero in Italia
(Turun yliopisto, 06.06.2018)Obiettivo dello studio è riflettere sulla situazione alla nascita e al completamento di un monumento pubblico, il monumento a Sibelius, dal punto di vista della scultrice che lo realizzò, ma anche di comprendere la mentalità ... -
Ein Vergleich der onomatopoetischen Namen in dem Kinderbuch „Maukka, Väykkä ja mieletön lumipallo“ und seiner deutschen Übersetzung „Maunz und Wuff und der große Schneeball“
(16.05.2017)Diese Magisterarbeit behandelt onomatopoetische Namen in der Kinder- und Jugendliteratur. Das Primärmaterial besteht aus dem finnischsprachigen originalen Werk „Maukka, Väykkä ja mieletön lumipallo“ und seiner deutschen ... -
Eine Untersuchung über den Gebrauch von zu in der Infinitivphrase bei den Verben lehren und lernen
(14.09.2016)Die vorliegende Arbeit stellt einen Versuch dar, die Verwendung von zu beim Infinitiv bei den Verben lehren und lernen zu untersuchen. Zu diesem Zweck wird Information in verschiedenen Quellen gesucht, und auf der Basis ... -
Ekaluokkalaisen vanhemmaksi. Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä ensimmäisen luokan opettajan kanssa.
(Turun yliopisto, 08.08.2016)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä lapsen ensimmäisen lukukauden päättyessä. Tutkimusjoukkona oli 11 vanhempaa, jotka olivat osallistuneet vuotta aiemmin esiopetuskyselyyn osana ... -
EKSPLORATIIVINEN TUTKIMUS YRITYSASIAKKAAN TYYTYVÄISYYDEN, VAIHTOKUSTANNUSTEN JA PYSYVYYDEN VÄLISESTÄ SUHTEESTA DIGITAALISESSA TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ – Case Sovelluskauppa
(Turun yliopisto. Turun kauppakorkeakoulu, 13.11.2016)Tutkielma tehtiin toimeksiantona ja sen tarkoituksena oli selvittää, miten pilvipalvelun ostaneiden asiakkaiden tyytyväisyys ja vaihtokustannukset korreloivat asiakkaiden pysyvyyden kanssa. Akateemisessa kirjallisuudessa ... -
El anglicismo en la industria musical en español y en finés mediante la comparación entre cuatro biografías
(13.06.2017)El objetivo de este trabajo de fin de máster es estudiar el léxico relacionado con la industria musical en las biografías de músicos de rock y comparar la frecuencia y los tipos de anglicismo tanto entre la lengua española ... -
El habla escrito en la mensajería instantánea. Un estudio comparativo de informantes finlandeses, portugueses, y españoles.
(25.08.2016)El presente trabajo es un estudio comparativo del comportamiento lingüístico de intercambios comunicativos en el programa de mensajería instantánea por internet, MSN Messenger, en conversaciones de informantes finlandeses, ... -
El sexismo lingüístico y su eliminación: una investigación comparativa desde el punto de vista de la lengua española
(15.08.2016)El sexismo lingüístico es el uso discriminatorio del lenguaje que se hace por razón de sexo. Un lenguaje no sexista es aquel que no jerarquiza, ni rechaza, ni valora más a una parte sobre otra. Es importante usar el lenguaje ...