Hae
Aineistot 1-10 / 17
"Ihan kuin sukupuolella olisi mitään tekemistä sen kanssa, kuka voi kenenkin kanssa kävellä tai istua" : Lukiolaisten näkemyksiä sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulun kontekstissa
(2022-11-26)
Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, millaisessa roolissa lukiolaiset pitävät opettajia ja
koululaitosta kokonaisuutena sukupuolten välisen tasa-arvon toteuttajina ja edistäjinä. Lisäksi
haluttiin selvittää ...
Ilmastokasvatus Pisara-oppikirjoissa vuosiluokilla 3–6
(2023-05-24)
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä ilmastokasvatuksen mukaisia teemoja ja millä vuosiluokilla
Pisara-kirjasarjan vuosiluokille 3–6 suunnatuissa oppikirjoissa käsitellään. Ilmastokasvatuksen
teemojen tarkastelussa ...
Tutkiva oppiminen ympäristöopin oppimateriaalien tehtävissä : Oppikirja-analyysi 4. luokan oppi- ja tehtäväkirjoista sekä opettajan oppaista
(2023-04-25)
Suomessa ja muualla maailmassa on viime vuosikymmeninä herännyt huoli siitä, miten oppilaiden kiinnostus opiskella luonnontieteitä on laskenut. Oppilaita motivoivaa luonnontiedeopetusta tulisi kehittää, ja useat tutkijat ...
Opiskelijasta opettamisen asiantuntijaksi : uransa alkuvaiheessa olevien luokanopettajien ajatuksia opettajuudesta
(2023-05-02)
Tässä tutkimuksessa tutkin uransa alkuvaiheessa olevien luokanopettajien käsityksiä opettajan asiantuntijuudesta, sekä millaisena he kokevat oman opettajaidentiteettinsä. Opettajan asiantuntijuuden osalta tässä tutkimuksessa ...
Joustava lukukäsite : Lukiolaisille suunnattujen tehtävätyyppien testausta
(2022-11-27)
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toisen lukiovuosikurssin opiskelijoiden joustavaa lukukäsitettä ja testattiin uudenlaisia tehtävätyyppejä joustavan lukukäsitteen mittaamiseksi. Tutkimuskysymyksiksi asetettiin, soveltuvatko ...
Tapaustutkimus opettajien kokemuksista ja näkemyksistä e-portfolioista, ja niiden mahdollisuuksista oppimiskyvyn vahvistamisen välineenä alakoulussa
(2022-10-18)
Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin opettajien kokemuksia ja näkemyksiä e-portfolioiden käytettävyydestä oppimisen ja opetuksen tukena, yhden alakoulussa toteutetun e-portfoliokokeilun avulla. Erityisen tarkastelun kohteena ...
Oppilaan itsetunnon yhteys luetun ymmärtämiseen 6. luokalla
(2022-11-01)
Kansainvälisissä lukutaitotutkimuksissa on havaittu huolestuttava kehitys suomalaisten oppilaiden luetun ymmärtämisessä, ja etenkin heikkojen lukijoiden määrä on kasvanut. Lukemisen merkitys on korostunut nyky-yhteiskunnassa, ...
3.-5.-luokkalaisten kokemus koulun vertaissuhteista COVID-19-pandemian eri vaiheissa
(2023-05-08)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää COVID-19-pandemian yhteyttä 3.–5.-luokkalaisten oppilaiden kokemiin vertaissuhteisiin. Vertaissuhteita tarkasteltiin sukupuolittain, luokka-asteittain sekä sosiaalisen kompetenssin ...
”Vähissä tuntuu olevan ne konkreettiset keinot, mitä voi tehdä” : Opettajien kokemukset keinoista kohdata lasten yksinäisyyttä koulussa
(2023-05-08)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten peruskoulun opettajat määrittelevät yksinäisyyttä ilmiönä sekä mitä keinoja heillä on ehkäistä lasten yksinäisyyttä ja tukea yksinäisiä oppilaita. Lisäksi tutkimuksessa ...
Luokanopettajien toteuttamat ryhmätöiden tehtävänannot
(2023-05-04)
Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien toteuttamia ryhmätöiden tehtävänantoja alakoulun oppitunneilla. Tutkimuksessa oltiin erityisesti kiinnostuneita siitä, miten ryhmätöiden tehtävänannot rakentuvat ja minkälaisia ...