Selaus tiedekunnan mukaan kokoelmassa VäitöskirjatKasvatustieteiden tiedekunta
Aineistot 21-40 / 149
-
Emancipating and developing learning activity: Systemic intervention and re-instrumentation in higher education.
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora : 351 (Turun yliopisto, 18.06.2012)The central theme of this thesis is the emancipation and further development of learning activity in higher education in the context of the ongoing digital transformation of our societies. It was developed in response ... -
Emotions in a Web-based Learning Environment
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora : 304 (Turun yliopisto, 24.10.2007)The aim of this thesis was to examine emotions in a web-based learning environment (WBLE). Theoretically, the thesis was grounded on the dimensional model of emotions. Four empirical studies were conducted. Study I focused ... -
Enempää en mielestäni voisi ymmärtää : luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia sosioemotionaalisesta tuesta yleisopetuksessa
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 462 (Turun yliopisto, 14.12.2018)Tutkimus käsittelee sosioemotionaalista tukea yleisopetuksen opetusryhmässä: tukea tarvitsevia oppilaita, tuen sisältöjä ja tuloksellisuutta. Tarkoituksena on avata luokanopettajien näkemyksiä, jotka ohjaavat heidän ... -
Esiopetuskirjojen harjoitukset kielellisen tietoisuuden kehittäjinä
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 313 (Turun yliopisto, 22.06.2011)Tutkimus oli kasvatustieteellinen varhaiskasvatuksen alan tutkimus, jossa hyödynnettiin kielitieteellistä käsitteistöä. Tutkimuksen kohteena olivat esiopetuskirjojen kielellisen tietoisuuden harjoitukset. Aineistona oli ... -
Establishing a supportive pedagogical culture for higher education teaching
Turun yliopiston julkaisuja - Annales Universitatis Turkuensis B: Humaniora : 680 (Turun yliopisto, 25.10.2024)The aim of the doctoral dissertation was to deepen our understanding of different sociocultural aspects supporting teaching and pedagogical development within the pedagogical communities of higher education. The thesis ... -
Expectation incongruence in music and code reading: The eye-tracking approach
Turun yliopiston julkaisuja - Annales Universitatis Turkuensis, Ser B: Humaniora : 543 (Turun yliopisto, 20.08.2021)Humans create and use different kinds of languages in order to store, view, and convey various types of information. Natural languages, such as English, allow people to communicate with each other in everyday and professional ... -
Explaining Cultural Participation in Childhood - Applying the Theory of Planned Behavior to German and Finnish Primary School Children
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora : 423 (Turun yliopisto, 24.10.2016)Participation in cultural activities is a human right acted out in various ways by children. Why does one child participate while another does not? This research contributes to the existing body of knowledge by applying ... -
Exploring motivational effects of a mathematics serious game
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora : 2343-3191 (Turun yliopisto, 18.06.2018)Abstract: This dissertation examines the motivational effects of a mathematics serious game called the Number Navigation Game (NNG) amongst upper elementary school students in Finland and Mexico. The aims of the studies ... -
Fiktiivisen kirjallisuuden maailmasta monikulttuuriseen Suomeen. Ennakointikertomus kirjallisuudenopetuksen ja monikulttuurisuuskasvatuksen välineenä
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 297 (Turun yliopisto, 05.03.2010)<b>From the world of fiction literature into multi-cultural Finland. Anticipatory story as an educational tool in teaching of literature and multiculturalism</b> The research clarifies the relationship between reading ... -
Functional participatory roles in collaborative science learning
Turun yliopiston julkaisua - Annales Universitatis Turkuensis, Ser. B: Humaniora : 587 (Turun yliopisto, 06.10.2022)Research on roles in collaborative learning has concentrated mainly on roles that are prescribed for students while only limited attention has been devoted to roles that emerge naturally during collaboration. To address ... -
”Hei, mä opin tän asian enkuks!” Toimintatutkimus ympäristötiedon ainesisältöjen ja vieraan kielen oppimisesta sekä opettamisesta englanninkielissä oppituokioissa
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 346 (Turun yliopisto, 02.11.2012)Tämä kvalitatiivinen toimintatutkimus sai lähtökipinän opettajan tarpeesta kehittää englannin kielen opetustaan suuntaan, joka innostaisi oppijoita opiskelemaan ja tuottamaan vierasta kieltä rohkeasti. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
History education for nation-building in exile : The case of Tibetan refugee schools in India
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B: Humaniora : 479 (Turun yliopisto, 27.06.2019)History education is often deemed essential to the construction of national identity and to the project of nation-building. History teaching, in particular, serves to promote and legitimize a certain category of historical ... -
Hyvää yhteisöllistä verkko-oppimista jäljittämässä. Neljän virtuaalisen kirjallisuuskeskustelun sisällönanalyysi
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 340 (Turun yliopisto, 17.07.2012)Tutkimuksessa etsittiin hyvää yhteisöllistä verkko-oppimista (Computer Supported Collaborative Learning, CSCL) lukiolaisten kirjallisuuskeskusteluista. Tavoitteena oli hankkia tietoa virtuaalisista kirjallisuuskeskusteluista ... -
Identifying history in servitude : A comparative study on the teaching of critical historical thinking in Finland, the United States, and China
Turun yliopiston julkaisua -Annales Universitatis Turkuensis, Ser. B: Humaniora : 535 (Turun yliopisto, 23.04.2021)This study examines senior secondary level History education in three countries—Finland, the United States and China—from the vantage point of critical thinking skills. Critical historical thinking skills are a vast and ... -
Ikääntyvät työelämässä. Päihittääkö nuoruus ja koulutus aikuisuuden ja kokemuksen?
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 288 (Turun yliopisto, 18.12.2009)<b>The Ageing in Working Life. Do Adolescence and Schooling Beat Adulthood and Experience? </b> This study examines the changes in the work and the work organisations of employees in the fields of health care and retail ... -
Individual differences in rational number knowledge: Novel insight from mathematics anxiety and preterm birth
Turun yliopiston julkaisuja - Annales Universitatis Turkuensis, Ser B: Humaniora : 669 (Turun yliopisto, 14.06.2024)Regardless of the vast amount of research on the topic of mathematical development, there is limited understanding on its development in different types of students. For instance, mathematics anxiety and preterm birth are ... -
Innovatiivisuus ja yhteistoiminnallinen oppiminen liike-elämässä ja opetuksessa
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 304 (Turun yliopisto, 03.09.2010)<b>Innovativity and cooperative learning in business life and teaching</b> The study comprises four articles and a summary, which analyse the concepts of innovation and innovativity and the cooperative learning connected ... -
Integration und Vermittlung landeskundlicher Inhalte im Fremdsprachenunterricht
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja B, Humaniora : 328 (Turun yliopisto, 29.06.2010)Tämän väitöskirjatyön aiheena on maantuntemuksellisten sisältöjen integrointi ja välittäminen vieraan kielen opetuksessa. Maantuntemuksellisilla sisällöillä tarkoitetaan vieraan kielen opetuksessa ei-kielellisiä sisältöjä, ... -
Interventiotutkimus kolmasluokkalaisten murtolukujen oppimisesta : "Ylhäällä olevat vain plussataan"
Turun yliopiston julkaisuja - Annales Universitatis Turkuensis, Ser B: Humaniora : 534 (Turun yliopisto, 28.05.2021)Murtolukujen heikko hallinta vaikuttaa negatiivisesti oppilaan matematiikan suoriutumiseen ja siten murtolukujen osaaminen heijastuu aina toisen asteen koulutusvalintoihin saakka. Tutkimuksen tavoitteena oli kehitellä ... -
Johtajan jäljillä – Johtaminen varhaiskasvatuksen hajautetuissa organisaatioissa laadun ja pedagogisen tuen näkökulmasta
Turun yliopiston julkaisuja. Sarja C, Scripta lingua Fennica edita : 400 (Turun yliopisto, 13.02.2015)Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen hajautetun organisaation kontekstiin, mutta tulokset ovat siirrettävissä muihinkin suomalaisiin kasvatus- ja opetustoimen organisaatioihin. Hajautettujen organisaatioiden tutkimus on ...