Viimeksi syötetyt Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
Aineistot 1561-1580 / 6013
-
Tieto- ja viestintäteknologia perusopetuksen vuosiluokilla 1–6 – Resurssit, käyttö ja opettajien suhtautuminen
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella tieto- ja viestintäteknologiaa (TVT) suomalaisen perusopetuksen 1–6 vuosiluokilla. Tutkimuksessa selvitettiin teknologisten resurssien lisäksi alakoulun opettajien teknologian ... -
9.-luokkalaisten ja heidän liikunnanopettajiensa käsityksiä koululiikunnan oppilasarvioinnista
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Valtakunnallisessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004) on määritelty koululiikunnan päättöarvioinnin kriteerit, jotka toimivat pohjana liikunnan oppilasarvioinnille. Liikunnan oppilasarviointi sisältää ... -
: Kielitaitoa ruutuajasta: Englanninkielisen ruutuajan yhteys kuudesluokkalaisten englannin kielitaitoon
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkimuksessa kartoitettiin englanninkielisen ruutuajan yhteyttä kuudesluokkalaisten englannin kielitaitoon. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, kokevatko oppilaat englanninkielisen ruutuajan kehittäneen heidän kielitaitoaan ... -
Ryhmässä työskentelyn vaikutuksia oppimiseen intervention aikana – Havaintoja ja kokemuksia Turun yliopiston luokanopettajaopiskelijoista
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Ryhmässä, vertaisten kanssa tapahtuva oppiminen, jota nykyinen konstruktivistinen oppimiskäsitys suosii, on tutkitusti tehokasta, oppimista edistävää ja vuorovaikutustaitoja kehittävää. Vuorovaikutus, jota tapahtuu jatkuvasti ... -
Globaalikasvatus kansalaisjärjestöjen oppimateriaaleissa ja perusopetuksen opetussuunnitelmassa
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä globaalikasvatuksen teemoja kolmen globaalikasvatusta tekevän kansalaisjärjestön oppimateriaaleissa on. Tutkimuksessa oltiin lisäksi kiinnostuneita, miten teemat ilmenevät ... -
Melu ja ääniergonomia aineenopettajien työympäristössä
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tässä tutkimuksessa käsitellään tapaustutkimuksen keinoin aineenopettajien työympäristön ääniergonomiaa ja meluisuutta. Tutkimuksessa haastateltiin viittä erään keskisuuren suomalaisen keskusta-alueen koulun aineenopettajaa, ... -
Rasch-osioanalyysin käyttö mukautuvan oppimisympäristön kehittämisessä
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kehittää Turun yliopistossa luotua peruskoulun matematiikan opetuksessa käytettävää ViLLE-oppimisympäristöä oppilaan osaamisen perusteella mukautuvaan suuntaan. Mukautuvien ... -
Eri koulutustaustaiset lastentarhanopettajat moniammatillisissa työyhteisöissä
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkimuksen tavoitteena on tutkia lastentarhanopettajina toimivien kokemuksia heidän koulutuksestaan suhteessa työhön. Päiväkoti on moniammatillinen työyhteisö, jossa työskennellään erilaisilla koulutuksilla ja ammattinimikkeillä. ... -
Työttömyys ja sosiaaliset suhteet
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkielman aiheena on työttömyyden yksilötason vaikutukset sosiaalisiin suhteisiin. Tutkielmassa tarkastellaan, onko työttömillä työssäkäyviä vähemmän sosiaalista kanssakäymistä, esiintyykö työttömillä työssäkäyviä enemmän ... -
Äitien asenteet syntymättömään vammaiseen lapseen Mielikuvituskirjoitustutkimus raskaana oleville naisille
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tämän tutkimuksen kohteena on raskaana olevat naiset ja heidän ajatuksensa ja asenteensa suhteessa syntymättömään vammaiseen lapseen. Tutkimuksella on pyritty tuomaan esiin ja näkyväksi niitä tuntoja joita naisilla, äideillä, ... -
Varhaiskasvatuksesta vauhtia lukemaan oppimiseen? Kehkeytyvä lukutaito ja varhaiskasvatus
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4- ja 5-vuotiaiden lasten kehkeytyvää lukutaitoa, jolla tarkoitetaan varsinaista lukutaitoa edeltäviä tietoja, taitoja ja asenteita. Kehkeytyvän lukutaidon osatekijöistä esimerkiksi ... -
Melojan polulla – Katsaus suomalaisten ratamelojien urheilijaksi kasvuun
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkimuksessa selvitetään suomalaisten maajoukkuetason senioriratamelojien urheilijaksi kasvua. Keskeisimpinä tarkastelun kohteina ovat siirtymät lapsuudesta aikuisuuteen, urheilu-uran käännekohdat sekä urheilijan omaksuma ... -
Fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan erot liikuntaluokkien ja yleisopetuksen muiden ryhmien oppilailla
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikuntaluokkalaisten ja yleisopetuksen muiden ryhmien oppilaiden eroja fyysisessä aktiivisuudessa ja ruutuajassa. Tavoitteena oli myös selvittää, mihin ruutuaikaa ... -
Oikeustieteen opiskelijoiden oppimisvalmiuksien kehittyminen Taitava oppiminen - kurssilla
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ennakkokäsityksiä opiskelijoilla on oppimisesta, millä tavoin Taitava oppiminen -kurssi tukee ja auttaa opiskelijoita oman oppimisensa kehittämisessä sekä mitä ... -
7.-luokkalaisten unelmien liikuntatunti
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Nuorten fyysisen aktiivisuuden vähentyminen ja ylipainon lisääntyminen herättävät huolta yhteiskunnassamme. Fyysisen aktiivisuuden on havaittu laskevan Suomessa murrosiän aikana huomiota herättävän jyrkästi. Koululiikunnan ... -
Lääkärien ammattitaito ja sen valvonta sekä täydennyskoulutus
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Lääkärien täydennyskoulutusvelvollisuudesta säädetään Euroopan Parlamentin ja Neuvoston direktiivissä 2005/36/EY. Lääkärin työ voidaan nähdä koostuvan kokonaisuudesta, lääkäriydestä, mutta arvioitaessa täydennyskoulutuksen ... -
Luokanopettajien kokemuksia koulun ensiaputilanteista ja omista ensiaputaidoistaan
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Perusopetuslain mukaan jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Tapaturman tai sairauskohtauksen sattuessa koulussa luokanopettajalla on velvollisuus auttaa, ja hän on usein ensiavun antajista ... -
Käänteisestä opetusta saaneen oppilaan oppijaminäkuva kuudennella luokalla
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen oppijaminäkuva käänteisessä opetuksessa olleilla kuudennen luokan oppilailla on ja minkälaiseksi oppilaat kokevat käänteisen opetusmenetelmän. Tutkittavat olivat olleet ... -
Työskentelytaidot käänteisessä ja perinteisessä oppimisessa
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) korostuvat oppilaan aktiivinen rooli ja itseohjautuvuus. Jotta oppilas voi ottaa vastuun oppimisestaan, tulee hänen olla erilaisia työskentelytaitoja. Niihin sisältyvät ... -
Kehityskeskustelut ammatillisen puolen opettajien osaamisen kehittäjänä
(Turun yliopisto, 09.08.2017)Tutkimus käsittelee ammatillisten opettajien osaamisen kehittämistä ja kehityskeskusteluja. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiseksi opettajat ja heidän esimiehet ovat kokeneet kehityskeskusteluprosessin ja miten ...