Selaus oppiaineen mukaan kokoelmassa Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) Kasvatustiede, OKL Rauma
Aineistot 1-20 / 55
-
ActionTrack-sovelluksella oppimisen vaikutus kuudesluokkalaisten klassisen musiikin historian asenteisiin ja tietoihin
(Turun yliopisto, 17.01.2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla oppilaiden asenteita klassista musiikkia ja musiikin historiaa kohtaan oppimispelin avulla opiskellen verrattuna perinteiseen opettajajohtoiseen luokkahuoneopetukseen. Tarkoituksena ... -
Ajatella! – Ajattelutaitoja alakoulussa: Ajattelutaitoja kehittävät tehtävätyypit ja niiden edustus neljännen luokan eri oppiaineiden oppikirjoissa
(Turun yliopisto, 09.05.2017)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 nostetaan monilla tavoin esille ajattelutaidot osana opetusta, etenkin laaja-alaisen sisällön L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen yhteydessä. Ajattelutaito-opetuksella on ... -
Alakoulujen laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppilaiden koulun aloituksesta
(Turun yliopisto, 09.05.2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakoulun laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppilaiden siirtymävaiheesta esiopetuksesta perusopetukseen sekä selvittää millaisia kehittämisajatuksia ... -
Bändikämpiltä opettajanhuoneisiin: Musiikin aineenopettajien musiikillisen taustan yhteys opetussuunnitelman 2014 sisältöjen toteuttamiseen
(Turun yliopisto, 14.08.2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikin aineenopettajien musiikillisia taustoja ja miten he toteuttavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisältöjä. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö musiikillisten taustojen ... -
Elämyksellinen museovierailu – muistikuvia Korsmanin talosta
(Turun yliopisto, 17.01.2017)Tutkimuksen tarkoituksen oli selvittää, millainen oli esiopetusikäistenikäisten lasten museokäynti Korsmanin taloon ja miten he sen kokivat. Lisäksi haluttiin selvittää mitä kolmas luokkalaiset koululaiset muistavat ... -
ENNAKOINNIN KÄYTTÖ JA KEHITTÄMINEN Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisessä yhteistyössä
(Turun yliopisto, 17.01.2017)Varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja vanhempien välisen yhteistyön tavoitteet määritellään valtakunnallisissa varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmissa. Yhteistyön tekeminen ei ole aina helppoa, varsinkin jos vanhempien ... -
Haastattelututkimus kolmen luokanopettajan toteuttamasta tehostetun tuen eriyttämisestä
(Turun yliopisto, 18.09.2015)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten muutamat tehostettua tukea antavat opettajat eriyttävät tehostetun tuen oppilaitaan. Tutkimuksessa kartoitettiin sitä, mitä Perusopetuksen opetussuunnitelman ... -
Kodin ja koulun yhteistyön toimivuus, haasteet sekä kehitystoiveet huoltajien ja opettajien näkökulmasta
(Turun yliopisto, 02.08.2017)Jo pitkään on oltu tietoisia kodin ja koulu yhteistyön sujuvuuden vaikutuksista lapsen kasvuun ja kehitykseen. Perusopetusta säätelevät lait ja asiakirjat toteavat, että opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa. ... -
Kodin ja päiväkodin välinen yhteistyö sosiaalisina tilanteina – vanhempien kertomuksia päivittäisistä kohtaamisista
(Turun yliopisto, 17.01.2017)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoitus oli selvittää, minkälaisina vanhemmat kokevat päivittäiset kohtaamistilanteet päiväkodissa sekä vanhempien ja ammattikasvattajien keskinäiset roolit näissä tilanteissa, vanhempien ... -
Konsultoivien erityislastentarhanopettajien kokemuksia kasvun ja oppimisen tukemisesta esiopetuksessa
(Turun yliopisto, 13.03.2016)Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen konsultoivien erityislastentarhanopettajien kokemuksia kasvun ja oppimisen tukemisesta ja tuen järjestämisestä esiopetuksessa kolmiportaisen tuen ... -
Koululiikunta ja liikuntamotivaatio – opettajien näkemyksiä oppilaiden suhtautumisesta koululiikuntaan
(Turun yliopisto, 02.08.2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kuvailla liikuntaa opettavien luokanopettajien näkemyksiä oppilaiden koululiikuntamotivaatiosta. Tavoitteina oli myös selvittää opettajien näkemyksiä oppilasta motivoivista ... -
Koulumatkan passiivisesti kulkevien syitä passiiviseen kulkemiseen – 4.−9.- luokkalaisten koulumatkaliikunta
(Turun yliopisto, 07.02.2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin 4.–9.-luokkalaisten passiivisten kulkijoiden syitä passiiviseen koulumatkan kulkemiseen. Passiivisella tavalla kulkevia oppilaita tarkasteltiin kahdessa eri ryhmässä: koko vuoden passiivisesti ... -
Kuin Da Vinci -koodin ratkaisemista – kuudesluokkalaisten ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaidot
(Turun yliopisto, 16.09.2015)Tässä tutkimuksessa vertaillaan kuudesluokkalaisten A1- ja A2-ruotsin lukijoiden ja kielikylpyoppilaiden ruotsin kielen kielioppi- ja kirjoittamistaitoja. Lisäksi tutkitaan, onko poikien ja tyttöjen välillä eroja. Aiempien ... -
”KUN ME LÄHDETÄÄN TUOSTA PORTISTA ULOS” Ulkoilmapedagogiikka raisiolaisissa päiväkodeissa
(Turun yliopisto, 14.08.2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin ulkoilmapedagogisen toiminnan nykytilaa Raision päiväkodeissa, toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia sekä raisiolaisten lastentarhanopettajien ulkoilmapedagogista osaamista ja sen ... -
Kuulopuheita. Luokanopettajien kokemuksia kuulovammaisen lapsen opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä
(Turun yliopisto, 14.08.2017)Nykyään lähes kaikki kuulovammaiset lapset aloittavat koulutaipaleensa omassa lähikoulussaan, yleisopetuksen ryhmässä. On todennäköistä, että luokanopettaja kohtaa uransa aikana työssään kuulovammaisen oppilaan. Tämän ... -
Kuvakertomuksen ymmärtäminen ja sen yhteydet luetun ymmärtämiseen ja lukemisen sujuvuuteen toisen, neljännen ja kuudennen luokan oppilailla
(Turun yliopisto, 02.08.2017)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää tarinan ymmärtämisen taitoja toisen, neljännen ja kuudennen luokan oppilailla Paris & Parisin (2003) kehittämän kuvakertomusmenetelmän avulla. Vertailimme oppilaiden suoriutumista ... -
Käsityökasvatus muutoksessa - Toimintatutkimus oppilaslähtöisestä käsityöprosessista
(Turun yliopisto, 08.03.2017)Tutkimuksen tarkoituksena on tutustua yhdenlaiseen uuden perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaiseen kokonaiseen käsityöprosessiin käytännössä. Viidesluokkalaisille oppilaille annetaan mahdollisuus ... -
Käsityönopettajuuteen kasvu, Käsityön aineenopettajaksi opiskelevien käsityksiä opettajuuteen kasvusta itseohjatun puukontuottamisprosessin avulla
(Turun yliopisto, 18.09.2015)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia käsityön aineenopettajaksi opiskelevien käsityksiä opettajuuteen kasvusta itseohjautuvan käsityöprosessin avulla. Itseohjautuva oppiminen tapahtuu tutkijoiden laatiman puukontuottamiso ... -
Liikunnan harrastamisen, koetun akkulturaation ja koulumenestyksen keskinäiset yhteydet
(Turun yliopisto, 12.09.2017)Erilaisiin kotouttamistoimenpiteisiin ja -palveluihin kohdistuu tällä hetkellä kovia odotuksia laadun ja tehokkuuden suhteen. Liikuntatoimintaan osallistumisen on uskottu olevan yksi tehokas tapa edistää kotoutumista. Tätä ... -
Liikunnan kulttuuriset merkitykset yhdysvaltalaisnuorten liikuntasuhteessa
(Turun yliopisto, 18.09.2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisten kulttuuristen merkitysten varaan yhdysvaltalaisnuorten liikuntasuhde rakentuu. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat ne liikunnan merkitysulottuvuudet, jotka ...