Selaus tiedekunnan mukaan kokoelmassa 1. Kirjat ja opinnäytteetKasvatustieteiden tiedekunta
Aineistot 1-20 / 2793
-
1-3-vuotiaiden lasten leikkiin liittyminen ja leikkiviesteihin vastaaminen
(11.05.2025)Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee 1–3-vuotiaiden lasten leikkiin liittymistä ja lasten tapoja vastata leikkiviesteihin. Lisäksi tutkimme, millaista tukea opettaja antaa lasten leikkiin liittymisessä leikkitilanteessa. ...suljettu -
10–14- vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus koulun ulkopuolella : inklusiivinen liikuntakasvatus
(26.05.2025)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen 10–14- vuotiaiden lasten fyysistä aktiivisuutta koulun ulkopuolella. Tarkastelen sitä mitkä tekijät liittyvät lasten fyysiseen aktiivisuuteen, sekä sitä, millaista liikuntaa lapset ...suljettu -
12-vuotiaiden lasten elämäntyytyväisyys ja sitä selittävät tekijät : Kansainvälinen vertaileva tutkimus Suomesta, Etelä-Koreasta ja Etiopiasta
(30.03.2022)Lasten subjektiivista hyvinvointia on tutkittu kansainvälisesti suhteellisen vähän, vaikka sen tutkiminen onkin kasvanut viimevuosina. On viitteitä siitä, että aikuisten ja lasten elämäntyytyväisyys ja siihen liittyvät ...avoin -
1300-luvun Den Heliga Birgittas Uppenbarelser kontemplatiivisen pedagogiikan ja kestävyyskriisiajan kasvatushaasteiden näkökulmasta
(28.04.2022)Ilmastonmuutos ja kestävyyskriisi ovat niin laajoja ja hankalasti ymmärrettäviä ilmiöitä, että ratkaisuyritysten etsiminen vaatii teknologian edistysaskelten ja poliittisten uudistusten ohella myös perustavanlaatuisia ...avoin -
13–17-VUOTIAIDEN AKTIIVISTEN LIIKUNNANHARRASTAJIEN NUKKUMISTOTTUMUKSET JA VIREYSTILA
(12.12.2019)Tämän määrällisen tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 13–17-vuotiaiden aktiivisten liikunnanharrastajien nukkumistottumuksia ja vireystilaa. Tavoitteena oli tutkia nuorten unen määrää ja laatua, päivittäistä vireystilaa ...avoin -
3-5-vuotiaan leikki päiväkodissa ja kotona
(29.02.2020)Leikki on lapselle ominainen tapa toimia. Pienten lasten leikkiä on tutkittu päiväkodissa, mutta kotona tehtyä leikin tutkimusta on vähän. Tämän tutkimuksen tarkoitus on täydentää tätä aukkoa ja selvittää mitä leikkejä ...suljettu -
3.-5.-luokkalaisten kokemus koulun vertaissuhteista COVID-19-pandemian eri vaiheissa
(08.05.2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää COVID-19-pandemian yhteyttä 3.–5.-luokkalaisten oppilaiden kokemiin vertaissuhteisiin. Vertaissuhteita tarkasteltiin sukupuolittain, luokka-asteittain sekä sosiaalisen kompetenssin ...suljettu -
3.–6.-luokkalaisten ja heidän opettajiensa kokemuksia oppilaiden välisestä kiusaamisesta alakoulun liikuntatilanteissa
(09.05.2019)Kouluikäisten fyysisestä aktiivisuudesta iso osa tapahtuu koulupäivän aikana. Vuonna 2018 noin kolmasosa peruskoululaisista täytti liikuntasuositukset. Koska koulu tavoittaa kaikki lapset ja nuoret, on fyysisen aktiivisuuden ...avoin -
4.–6.-luokkalaisten oppilaiden minäpystyvyys, kiinnostus ja ahdistus matematiikan oppiaineessa : Muuttujien väliset yhteydet ja yhteys koulumenestykseen matematiikassa tytöillä, pojilla sekä eri luokka-asteilla
(20.04.2020)Tässä tutkimuksessa tutkittiin 4.–6.-luokkalaisten oppilaiden (N = 443) minäpystyvyyttä, kiinnostusta ja ahdistusta matematiikan oppiaineessa. Tutkimuksessa selvitettiin millaista oppilaiden minäpystyvyys, kiinnostus ja ...avoin -
4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä
(Turun yliopisto, 23.05.2018)Yrittäjyys on yksi Euroopan unionin määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Kiinnostavaa elinikäisen oppimisen näkökulmasta ovat nuorten vapaa-aikana kertyneet yrittäjyyden oppimiskokemukset. Tutkimuksessa ... -
4H-yrittäjien käsityksiä oppimisestaan informaalissa yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristössä
(Turun yliopisto, 23.05.2018)Yrittäjyys on yksi Euroopan unionin määrittelemistä elinikäisen oppimisen avaintaidoista. Kiinnostavaa elinikäisen oppimisen näkökulmasta ovat nuorten vapaa-aikana kertyneet yrittäjyyden oppimiskokemukset. Tutkimuksessa ...avoin -
5.- ja 8.-luokkalaisten ruutuajan yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
(28.04.2025)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan viides- ja kahdeksasluokkalaisten ruutuajan yhteyttä fyysiseen aktiivisuuteen. Lisäksi vertaillaan viides- ja kahdeksasluokkalaisten fyysistä aktiivisuutta sekä ruutuaikaa keskenään. Aiemman ...avoin -
5.-6.-luokkalaisten oppilaiden tavoiteorientaatioiden ilmeneminen käsitöissä- Hydrokopterikilpailu osana oppimistehtävää
(Turun yliopisto, 10.06.2016)Tutkimuksemme tehtävänä on selvittää, miten oppimisessa yleisimmin ilmenevät tavoiteorientaatiot eli oppimis-, suoritus ja välttämisorientaatio näyttäytyvät tutkimusjoukossa, kun kilpailu on osana käsityön oppimistehtävää. ... -
5.-luokkalaisten itsearvioitu ja mitattu fyysinen toimintakyky
(08.11.2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa 5.-luokkalaisten kykyä arvioida omaa fyysistä toimintakykyään. Lisäksi selvitettiin, onko sukupuolella ja urheiluseuraharrastuneisuudella yhteyttä kykyyn itsearvioida fyysistä ...avoin -
5.-luokkalaisten kaveriverkostot : Egokeskeinen verkostonäkökulma oppilaiden sosiaaliseen osallistumiseen ja koettuun yksinäisyyteen
(11.02.2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia viiden eteläsuomalaisen alakoulun 5. luokkalaisten egokeskeiset kaveriverkostorakenteet ovat. Tutkimuksessa tarkastellaan, onko sukupuolella tai vastavuoroisten ystävyyssuhteiden ...suljettu -
5.-luokkalaisten Move-mittauskokemuksia
(Turun yliopisto, 03.01.2017)Ihmisten fyysinen toimintakyky on heikentynyt vuosikymmenien aikana. Työkyvyn ylläpitäminen ja hyvän toimintakyvyn saavuttaminen tulevaisuudessa vaatii, että fyysisen toimintakyvyn seuraamiseen ja kehittämiseen kannustetaan ... -
5.-LUOKKALAISTEN NÄKEMYKSIÄ MOVE! : MITTAUKSISSA MITATTUJEN KUNTOTEKIJÖIDEN JA LIIKUNTATAITOJEN MERKITYKSISTÄ OMASSA ARJESSAAN
(17.05.2018)Viime vuosikymmeninä on ollut runsaasti keskustelua liittyen lasten ja nuorten liikkumiseen ja erityisesti liikkumattomuuteen. Vapaa-ajan vietto on muuttunut viime vuosikymmenten aikana eikä liikunta ole itsestään selvä ...avoin -
5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä sosiaalisen median kuvista taiteena
(22.06.2020)Tutkimuksen aiheena on viides- ja kuudesluokkalaisten näkemykset sosiaalisen median kuvien taiteellisuudesta. Tarkoituksena oli selvittää, miten viides- ja kuudesluokkalaiset liittävät sosiaalisen median kuvat taiteeseen ...avoin -
5.–6.-luokkalaisten näkemyksiä ympäristöopin digitaalisen Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalin kiinnostavuudesta
(20.05.2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden näkemyksiä ympäristöopin digitaalisen Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalin kiinnostavuudesta. Aivot – yhdessä käyttöön -oppimateriaalista ...avoin -
5th and 6th Grade Pupils’ English Contacts Outside the Classroom - A Case Study
(24.03.2018)The aim of this case study is to examine the quality and quantity of 5th and 6th grade pupils’ contacts with the English language outside the classroom. Results are based on pupils’ own perceptions and feelings about their ...avoin